Змістові засади здоров'язбережувального виховання учнів у загальноосвітніх школах Фінляндії

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті зосереджено увагу на змістових засадах здоров'язбережувального виховання учнів у фінських загальноосвітніх школах. Визначено мету, основні структурні сегменти навчання та організаційні особливості навчально-виховного процесу в загальноосвітніх школах Фінляндії. Проаналізовані особливості підготовки до дорослого життя учнів. Стан здоров'я дітей завжди знаходиться в центрі уваги суспільства. Шкільна освіта у Фінляндії спрямована на навчання дітей збереженню власного здоров'я та здоров'я близьких людей, на вміння розділяти корисні та шкідливі звички в повсякденному житті, дотримуватися режиму дня, харчування, особистої гігієни, швидко і правильно діяти в різних ситуаціях.
The article focuses on the substantive principles of health-saving upbringing of students in Finnish general education schools. The goals, the main structural segments of training and the organizational features of the educational process in general schools in Finland are defined. The features of preparation for the adult life of pupils are analyzed. The state of children's health is always at the center of society's attention. School education in Finland is aimed at teaching children to preserve their own health and that of their loved ones, to share useful and harmful habits in daily life, to observe the regime of the day, nutrition, personal hygiene, and to act quickly and correctly in various situations. At the current stage of development of secondary schools in the world, the main task of pedagogical teams in their activities is the formation of a special, motivated attitude towards the health of pupils and their parents, the preservation and strengthening of health from the educational institution, the definition of the content and the implementation of health-saving measures. Modern society in the conditions of constant changes in all spheres of human life needs to consider the problem of strengthening the health of the individual. The process of studying in Finnish general education schools is based on a series of principles aimed at: maintaining the physical and mental health of schoolchildren, providing safety to all pupils, providing healthy and proper nutrition. The purpose of the article is to identify and disclose the content of the principles of healthcare-saving education of pupils in secondary schools in Finland. For realization of the set goal the general scientific methods of research are used: analysis, synthesis, abstraction and generalization, which are the basis of development of the investigated phenomenon. Prospects for scientific research we see in the further analysis of the content principles, which guides the Finnish secondary school in the healthcare-saving upbringing. This research does not exhaust all aspects of the problem of healthcare-saving education of students in schools in Finland. Finnish schools are a comfortable environment built on the principles of humanism. Equality and respect for all participants in the process have become the starting point for Finnish success.
Опис
Ключові слова
здоров'язбережувальне виховання, загальноосвітні школи, фізичне виховання, здоров'я учнів, Фінляндія, організаційно-педагогічні засади, прогресивний фінський досвід, health-saving education, Finnish schools, general schools, introduction, physical education, students' health, Finland, organizational and pedagogical principles, progressive Finnish experience
Бібліографічний опис
Карпусь, О. Змістові засади здоров'язбережувального виховання учнів у загальноосвітніх школах Фінляндії [Текст] / О. Карпусь // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 6 (70). – С. 3–12.