Тайм-менеджмент та його вплив на формування економічної культури дошкільників у процесі реалізації міжнародної програми «Афлатот»

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено значимість економічної освіти дітей дошкільного віку в сучасному суспільстві. Розкрито поняття фінансової культури, економічної свідомості. Здійснено аналіз даних, отриманих під час анкетування й тестування педагогів, що проводилися з метою визначення розуміння ними поняття «таймменеджмент». Визначено умови та шляхи формування фінансової культури в дітей. Розглянуто проблему формування економічної культури дошкільників засобами тайм-менеджменту у процесі економічного виховання за програмою «Афлатот» (Нідерланди). Систематизовано основні принципи тайм-менеджменту для дітей дошкільного віку. Зроблено висновок, що основам тайм-менеджменту дитину необхідно починати вчити якомога раніше.
The article is devoted to systematizationon of the basic principles of time management for preschool children. The paper presents the meaning of economic education of preschool children in the modern society. The author analizes general and special pedagogical, psychological, methodological literature on the topic of preschoollers’ economic socialization. The concepts of financial culture, economic attitudes are examined. It has shed some light on the ways of the formation of children’s financial culture. The article introduces the results of pedagogical experiment for teachers’ understanding the time management concept. The results of the data analysis obtained during the surveys and testing of teachers are presented. The comparative analysis of the level of knowledge of teachers of the city and the countryside was carried out. The paper considers the problem of economic culture formation of preschool children by means of time management in the process of economic education according to Aflatot International programme, the Netherlands (programme that is based on holistic teaching methods that embrace both social and financial elements, teach children about saving, budgeting, planning and how they can achieve their goals) in the conditions of preschool education institutions and at home. The main principles of time management for children of preschool age have been systematized: game, personal example, planning, determination of priorities, sequences of action, сolor code for each activity and subject, place for everything, wish-list, reward, patience. The author has concluded that it is absolutely necessary to teach children time management basics as early as possible; understanding time helps kids to use their time well. It is also concluded that Aflatot International programme, namely time management helps parents and teachers to get children interested in living in the country of market relations, being masters of their country; it teaches a child to be successful, to set goals and achieve them. Further research can be directed at analysis of the level of teachers’ readiness to share their knowledge of time management basics with preschoollers.
Опис
Ключові слова
економічне виховання, економічна культура, фінансова культура, економічна свідомість, економічна компетентність, міжнародна програма Афлатот, тайм-менеджмент, economic education, economic culture, financial culture, economic consciousness, economic competence, Aflatot International programme, time management
Бібліографічний опис
Черешнюк, О. Тайм-менеджмент та його вплив на формування економічної культури дошкільників у процесі реалізації міжнародної програми «Афлатот» [Текст] / О. Черешнюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 4 (68). – С. 225–235.