Комунікативна компетенція як одна з педагогічних умов формування оптимальної мотивації учіння студентів аграрних університетів у процесі вивчення іноземних мов

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті наголошено, що процес формування оптимальної мотивації учіння студентів-аграріїв є досить складним, динамічним і суперечливим. Він не є стихійним і передбачає наявність певних педагогічних умов та грамотного, творчого педагогічного керівництва. Проаналізовано сукупність педагогічних умов, що впливають на результативність процесу формування мотивації. Проаналізовано підходи до тлумачення понять «компетенція» та «компетентність». Теоретично обґрунтовано деякі педагогічні умови, що забезпечують успішність формування в майбутніх фахівців оптимальної мотивації учіння у процесі вивчення іноземних мов, а саме реалізацію комунікативного й компетентнісного підходів до навчання.
In the article some pedagogical conditions aimed at strengthening of the process of forming the motivation towards learning foreign languages by agrarian students are grounded and developed. Scientific and methodological literature on the subject has been analyzed. Pedagogical experience of the future specialists training has been studied. Emphasized pedagogical conditions, namely the realization of communicative and competency approaches to learning should solve the contradictions that exist in the system of higher education in view of the possibility of professional training. The process of forming the motivation towards learning foreign languages by agrarian students is rather complicated, dynamic and controversial. It does not occur spontaneously, but requires certain pedagogical conditions and competent and creative pedagogical leadership. Its effectiveness largely depends on the scope of the educational environment in which it occurs. Considering this relationship, the investigation is aimed at identification and theoretical justification of some pedagogical conditions that ensure the success of forming the motivation towards learning foreign languages by agrarian students, namely the realization of communicative and competency approaches to learning. Implementation of the pedagogical condition that ensures the availability of a stable positive motivation and the need to update the wealth of information solves the contradiction between the sufficient level of motivation development to master a foreign language and the insufficient level of communicative knowledge and skills development. Various forms of professional training allow modelling the educational process, taking into account the psychological characteristics and aesthetic tastes stimulating cognitive interests and increasing motivation. Possibilities to deliver teaching materials using non-standard forms and methods allow maintaining a steady interest in forming the motivation towards learning foreign languages by students. Implementation of a pedagogical condition to introduce the interrelated communicative and competence approaches allows to evaluate objectively the effectiveness of the learning process in the course of forming the motivation towards learning foreign languages by agrarian students and to solve the contradiction by the need to improve the efficiency of the process of students communicative training formation and by the lack of appropriate theoretical and methodological framework that facilitates the efficient solution of the problem; by potential communicative abilities of the major educational subjects and by the impossibility of their realization in traditional forms and methods of teaching.
Опис
Ключові слова
педагогічні умови, організація навчальної діяльності студентів, оптимальна мотивація учіння студентів-аграріїв, компетенція, компетентність, структура комунікативної компетенції, комунікативні вміння й навички, професійна компетенція, pedagogical conditions, organization of educational process, competence, competency, communicative approach, increase of motivation level, structure of communicative competence, communicative skills, professional competence
Бібліографічний опис
Рідель, Т. Комунікативна компетенція як одна з педагогічних умов формування оптимальної мотивації учіння студентів аграрних університетів у процесі вивчення іноземних мов [Текст] / Т. Рідель, О. Тамаркіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 1 (65). – С. 138–152.