Дидактичне конструювання ІТ-дисциплін професійної освіти майбутніх агрономів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Метою статті є опис апробації технології дидактичного конструювання ІТ- дисциплін професійної підготовки майбутніх агрономів на основі компетентнісного підходу та методики навчання продуктивно-технологічної діяльності. Дидактичне конструювання інформаційно-технологічних дисциплін - це технологічна діяльність викладача з проектування, розробки та реалізації в навчальному процесі ефективної результатоспрямованої дидактичної системи навчання інформаційних технологій. Процес дидактичного конструювання складається з трьох стадій: стадія визначення цілей навчання та проектування змісту дисципліни; стадія розробки дидактичної системи дисципліни; стадія дидактичного аналізу та коригування змісту дисципліни.
The goal of this article is the description of didactic design technology for constructing IT- disciplines for future agronomists in professional training. Technology is based on competency approach and training methods of productive-technological activities. Information-technology discipline is a didactic training system of Information and Communication Technologies (ICT) for designing and creating professional informatics products. IT product is an information object that has a use value and is created according to certain requirements and certain technology using software tools. Didactic design of IT-discipline is a technological teacher's activity for design, development and implementation in educational process the effective result-oriented didactic training system of the information technology. The process of IT-discipline didactic design consists of three stages: - the stage of setting goals and designing learning content. It includes strategic, conceptual and functional analyses that determine appropriate general targets, scientific basis and content of IT discipline training modules; - the stage of development of IT-discipline's didactic system. It includes clarifying learning objectives as diagnostic, identifying the organizational and pedagogical features of learning discipline, coordination of objectives, content, methods, forms and means of training and diagnostics; - stage of didactic analysis and content adjustment of IT discipline. It allows making an examination of educational and university programs of IT-discipline using formal criteria and making, if necessary, corrections or expert conclusions about the quality and efficiency of discipline. Approbation of the technology of didactic design for IT discipline is considered on an example of discipline "Information Technology", which is taught to students training direction 6.090101 "Agriculture" in Mykolaiv State Agrarian University. Results of approbation technology of didactic constructing of IT disciplines in the educational process of MNAU show that the quality and effectiveness of teaching information technology of the future agronomists are improved, level of their information competence is increased. Further direction of research is formalization and automation of IT competency evaluation of the future agronomy specialists with the help of expert systems.
Опис
Ключові слова
інформаційно-технологічна освіта агронома, інформаційно- технологічна дисципліна, дидактичне конструювання, інформатичний продукт, інформатична компетентність, інформатична діяльність, information technology education of the agronomist, information technology discipline,, didactic constructing, informatics product, informatics competencies, information activities
Бібліографічний опис
Тихонова, Т. Дидактичне конструювання ІТ-дисциплін професійної освіти майбутніх агрономів [Текст] / Т. Тихонова, А. Нєлєпова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 9 (63). – С. 172–188.