Критерії та рівні становлення особистісно-професійних якостей майбутніх учителів музики у вокальному навчанні

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто властивості, що притаманні студентському віку, які впливають на розробку умов становлення особистісно-професійних якостей майбутнього фахівця. З урахуванням зазначених особливостей виокремлено три групи критеріїв, за якими проводилося порівняння (критерії, що відображають зміни в фізичному стані студентів і мають безпосереднє відношення до якості співу; критерії, що відображають усвідомлене прагнення студентів до участі в шефській та благодійній діяльності; критерії, що відображають активність у підготовці та участі у фестивалях і професійни[ конкурсах) і визначено рівні становлення особистісно-професійних якостей студентів.
Among the main principles of implementing pedagogical conditions of formation of personal and professional skills of the future music teachers at the vocal training ckasses in higher school we singled out the following: the principle of physical self-improvement of students; the principle of social and civic orientation of professional activities of students of Art departments; the principle of improving performance skills during concerts and theatrical activities; the principle of cultural and aesthetic approach to training. The next step of our research is oriented at the study of criteria and levels of personal and professional development of future music teachers in the process of vocal studies at the university. Problems of professional and personal development of teachers of artistic disciplines have been revealed in the works of V. Orlov, A. Pietielin, Yu. Sverliuk et a l. Despite the theoretical results obtained in these studies remains unexplored in theoretical terms, and at the same time, exacerbates the practical need for solving the problem of formation of personal and professional qualities of the future teacher of vocal music in the process of teaching. The purpose of the article is to outline and substantiate the criteria and levels of formation of personal and professional qualities of the future teachers of music in vocal training. The article considers the properties inherent in the student's age, which influence the development of the conditions for the formation of personal and professional qualities of the future specialist. In view of these features, three groups of criteria have been singled out (criteria reflecting changes in the physical state of students which are directly related to the quality of singing, criteria reflecting the students' conscious desire to participate in sponsorship and charitable activities, criteria reflecting activity in training and participation in festivals and professional competitions), and determined the levels of becoming of personal-professional qualities. Continuing formation after Stanislavsky exploring the field of actoe's perception, in which to the paramount importance belongs to consistency, balance of internal and external manifestations of mood, defined in this study as congruence, M. Chekhov draws attention to the so-called "sixth sense of the actor" - a sense of partner, which he defines as "the ability to be ready ... to open" towards his/her partners. The quality of congruence indicates how sincere is the person in the expression of his/her emotions, how the ability of displaying affection is developed. To identifying the components of congruence, important were data received as a result of peer review methodology of nonverbal communication of A. Kuznetsova.
Опис
Ключові слова
особистісно-професійні якості, вокальне навчання, майбутній учитель музики, критерії, показники, рівні становлення конгруентність, personal-professional qualities, vocal training, future music teacher, criteria, indicators, levels of formation, congruence
Бібліографічний опис
Чанхао, Х. Критерії та рівні становлення особистісно-професійних якостей майбутніх учителів музики у вокальному навчанні [Текст] / Х. Чанхао // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 3 (67). – С. 118–128.