Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4773
Title: Культуромовна особистість майбутнього учителя в об'єктиві концепції «Нова українська школа»
Other Titles: Future Teacher Cultural Personality as an Object of the Concept “New Ukrainian School”
Authors: Семеног, Олена Миколаївна
Semenoh, Olena Mykolaivna
Keywords: українська мовна освіта
концепція «Нова українська школа»
майбутній учитель
культуромовна особистість
законодавчий
лінгводидактичний
лінгвоперсонологічний аспекти
концепти «успіх», «радість», «краса», «щастя»,
цифрова наративістика
Ukrainian language education
concept “New Ukrainian School”
future teacher
cultural personality
legislative
linguodidactic
linguistic and psychological aspects
concepts of “success”, “joy”, “beauty”, “happiness”
digital narrative
Issue Date: 2018
Citation: Семеног, О. М. Культуромовна особистість майбутнього учителя в об'єктиві концепції «Нова українська школа» [Текст] / О. М. Семеног // Проблеми освіти : збірник наукових праць / ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України. – Вінниця : ТОВ «Нілан – ЛТД», 2018. – Вип. 88 (частина 2). – С. 205–215.
Abstract: У статті окреслено законодавчий, лінгводидактичний, лінгвоперсонологічний аспекти формування культуромовної особистості майбутніх учителів. Поняття мовної освіти представлено як соціально-педагогічне явище, спрямоване на формування інтелектуально розвиненої, морально досконалої, духовно багатої мовної особистості, яка характеризується активною громадянською позицією, вправно користується усною й писемною формами та стильовими різновидами української мови з урахуванням можливостей лексикографічного ресурсу. Важливість ефективної педагогічної діяльності в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа» актуалізує доцільність культури роботи зі словником у мовно-методичній підготовці, уведення національно-маркованих концептів «краса», «радість», «щастя», тем цифрової наративістики, що сприяє дослідженню культуромовних особистостей крізь призму лінгвоаксіології та акмеології.
The article outlines the legislative, linguodidactic, lingvopersonologic aspects of future teachers’ cultural personality formation. The concept of language education is described as a social and pedagogical phenomenon connected with the formation of intellectually developed, morally perfect, spiritually rich linguistic personality, who is characterized by active civil position, and properly uses oral and written forms and stylistic varieties of Ukrainian language taking into account the possibilities of lexicographic resource. The purpose of teaching the Ukrainian language is to foresee the formation of a nationally conscious, spiritually rich linguistic person who freely owns expressive means of modern Ukrainian literary language, its styles, varieties, genres in all kinds of speech activity. He must be able independently determine and realize the goals of self-education and self-development. The importance of effective professional activity of the future teacher in the context of the Concept “New Ukrainian School” implementation updates the expediency of research into practical classes of nationally-tagged concepts like “success”, “beauty”, “joy”, “happiness”, reflecting the national culture of the Ukrainian people, processes of thinking, creation of language and speech of personality. The themes of digital narrative studies, introduced into language training, contribute to a deeper study of the cultural personality of teachers through the prism of linguaxiology and acmeology.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4773
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Семеног О. КУЛЬТУРОМОВНА ОСОБИСТІСТЬ.pdf367,89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.