Контроль і координація як елементи механізму управління розвитком шкіл передового досвіду в системі вітчизняної медичної освіти другої половини ХХ ст.

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Розглянуто механізм (систему, що визначає порядок, послідовність здійснення певного виду діяльності) управління розвитком шкіл передового досвіду в системі вітчизняної медичної освіти другої половини минулого століття. Акцентовано на його функціонуванні як злагодженої системи елементів, що втілені в поширених на той час соціокультурних цінностях, нормах поведінки, неформальних правилах взаємодії. Окрему увагу зосереджено на контролі й координації, метою яких є забезпечення виконання управлінських дій у вигляді рішень, завдань. Доведено, що форми і терміни контролю повинні визначатися цілеспрямовано, мати етапний характер, мати на увазі не виявлення невиконання, а його попередження й надання допомоги в реалізації.
The purpose of the article is to characterize control and coordination as elements of the mechanism for managing the development of schools of excellence in the system of national medical education of the second half of the twentieth century. The methods. The outlined purpose of the study motivates the choice of a set of interrelated methods: general scientific and empirical (historical-pedagogical, paradigm, observational and praxymetric methods). Results. The mechanism (a system that determines the order, the sequence of the implementation of a certain type of activity) of managing the development of schools of excellence in the system of national medical education of the second half of the last century is revealed. It focuses on its functioning as a regulated system of elements embodied in the prevailing sociocultural values at the time, norms of behavior, and informal rules of interaction. Particular attention is focused on control and coordination, the purpose of which is to ensure the implementation of management actions in the form of decisions, assignments. It is proved that the forms and terms of control should be determined by a purposeful, step-by-step nature, bear in mind not the identification of non-fulfillment, but its prevention and provision of assistance in the implementation. The practical significance of the results of the study is the possibility of using the findings and generalizations in the current conditions of the reform of the native medical education. Conclusion. The scientific literature describes the mechanism of a managerial process, which has a closed cyclical character and progressive development. The presence of all parts of this mechanism is necessary, but depending on the stage of the process of managing the development of schools of excellence in the system of domestic medical education of the second half of the twentieth century. each of the elements of such a mechanism may become a priority. We identify only one of these elements - control and coordination. Prospects for further research are seen in the identification and specification of other elements of the mechanism for managing the development of schools of excellence in the system of the native medical education in the second half of the last century, in particular, forecasting, planning, organization and analysis of their activities
Опис
Ключові слова
управління, розвиток, процес, школи передового досвіду, медична освіта, механізм управління, контроль, координація, management, development, process, schools of excellence, medical education, control mechanism, control, coordination
Бібліографічний опис
Козинець, О. Контроль і координація як елементи механізму управління розвитком шкіл передового досвіду в системі вітчизняної медичної освіти другої половини ХХ ст. [Текст] / О. Козинець // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 10 (74). – С. 3–13.