Тенденції реалізації фізичного потенціалу студентів педагогічних спеціальностей

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено науково-практичну проблему реалізації фізичного потенціалу людини. Теоретично обґрунтовано необхідність формування потреби в саморозвитку фізичного потенціалу у студентів педагогічних спеціальностей Визначено специфічні компоненти педагогічної системи для розвитку та нарощування фізичного потенціалу студентів. Доведено, що для здійснення успішної педагогічної діяльності вчителя є необхідним оптимальний рівень фізичної підготовленості і здоров'я, наявність знань та вмінь для саморозвитку й саморегуляції фізичного потенціалу, компетентності в організації гігієнічних умов і рухового режиму для організації здорової життєдіяльності учнів та виховання в них свідомого ставлення до власного фізичного розвитку.
The article deals with the scientific-practical problem of realization of physical potential of a person. The necessity of forming the need for self-development of physical potential among students of the pedagogical specialties is theoretically grounded. It is noted that important feature of physical potential of a person is huge reserves that are in a potential condition and can be developed and used when necessary. Quantitative characteristics of physical (somatic) health and assessment of the level of physical training are indicated as criteria of physical potential of a person. The main ways of building physical capacity include all types of physical training and psycho-physiological training. Active rest stimulates the reserve capacity of the body and, as a consequence, increases the effectiveness of training. The methods of analysis of scientific literature on the research problem, studying, generalization of pedagogical experience, observation, analysis of students physical training have been used. The special components of the pedagogical system for the development and enhancement of physical potential of students are defined: formation of special knowledge, motor skills and abilities, techniques, rational techniques for the implementation of physical exercises, training technologies; development of a conscious attitude towards their potential and actual physical possibilities, confidence in them, overcoming of significant training loads, formation of the need for improvement of personal physical culture; implementation of guided pedagogical influence, improvement of the functional capacity of the body for physical activity and in the recovery period. It is proved that for the successful teacher's activity the teacher needs the optimal level of physical preparedness and health, availability of knowledge and skills for self¬development and self-regulation of physical potential, competence in the organization of hygienic conditions and motor regime for the organization of healthy life skills of pupils and education of their conscious attitude towards their physical development. Prospects of further studies are outlined, namely: further research of inexhaustible potential abilities of a person, determination and development of the tendency of realization of physical potential of a person.
Опис
Ключові слова
критерії фізичного потенціалу, педагогічна система, студенти, фізична підготовка, фізичний потенціал, physical potential criteria, pedagogical system, students, physical training, physical potential
Бібліографічний опис
Павленко, І. Тенденції реалізації фізичного потенціалу студентів педагогічних спеціальностей [Текст] / І. Павленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018 – № 3 (77). – С. 178–187.