Організаційно-педагогічні умови формування потреби у здоровому способі життя студентів вищих навчальних закладів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
На основі аналізу наукової літератури у статті уточнено ключові поняття проблеми дослідження. У дослідженні використано такі методи: вивчення, узагальнення педагогічного досвіду; аналіз психофізичних параметрів здоров'я студентів; аналіз результатів навчальної та виховної діяльності. Визначено організаційно-педагогічні умови, що забезпечують ефективність формування готовності до забезпечення здоров'я студентів і включають у себе комплекс заходів, що мають спрямованість на здоровий спосіб життя, реалізацію програми фізичної культури і здорового способу життя у вищому навчальному закладі, професійно-прикладну фізичну підготовку і розвиток професійно важливих фізичних якостей, рухових навичок і психофізіологічних функцій організму, практичну діяльність студентів зі зміцнення здоров'я.
. The following methods were used in this research: study and generalization of teaching experience; observation; analysis of psychophysical parameters of students' health; evaluation of results of training and educational activities. Formation of readiness for health care of students is a deliberate process of gradual inclusion of the future specialists in health-saving activities on the basis of a set of principles which ensure creation of motivation to the adoption of the concept of a healthy lifestyle integrating the intellectual, physical and spiritual-moral activity of students, development of their culture in general, formation of readiness of the future specialists to management and promotion of the healthy lifestyle. It is noted that effective influence on the solution of the problem of health care in higher education can satisfy the following conditions: formation of ideas of students about the factors and means of health-saving and forming the culture of health; formation of positive attitude of students to their health; the students ' practical work to promote health, proper regime of work and rest, health and hygiene, participation in competitions, training in sports sections and clubs, compliance with the rules and principles of a healthy lifestyle, the study of the literature in support of healthy lifestyle, participation in scientific conferences and discussions on healthy lifestyle, the use of alternative medicine, adherence to diet, prevention of diseases, promotion of healthy lifestyle, observance of security measures of viability; introduction to the advanced forms of training of professional-applied physical culture (PAPC). Identified organizational-pedagogical conditions providing efficiency of formation of readiness for health care of students include a range of activities with a focus on a healthy lifestyle, implementation of programs of physical culture and healthy lifestyle in higher education, professionally-applied physical training aimed at the development of professionally important physical qualities, motor skills and physiological functions of the body, the students' practical work to enhance health.
Опис
Ключові слова
вищі навчальні заклади, здоровий спосіб життя, здоров'язбереження, соціально-педагогічні умови, студенти, higher education institutions, healthy lifestyle, health care, socio¬pedagogical conditions, students
Бібліографічний опис
Прийменко, Л. Організаційно-педагогічні умови формування потреби у здоровому способі життя студентів вищих навчальних закладів [Текст] / Л. Прийменко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018 – № 3 (77). – С. 188–198.