Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/509
Назва: Готовність студентів до самостійної навчально-пізнавальної діяльності
Інші назви: The Readiness of Students is to Independent Educational Cognitive Activity
Автори: Васько, Ольга Олександрівна
Vasko, Olha Oleksandrivna
Кругова, Альона Миколаївна
Kruhova, Alona Mykolaivna
Ключові слова: європейска кредитно-трансферна система навчання
еuropean credit-transfer departmental teaching
самостійна навчально-пізнавальна діяльність
independent educational-cognitive activity
самостійна робота
independent work
відтворюючі завдання
recreating tasks
реконструктивно-варіативні завдання
reconstructively-variant tasks
евристичні завдання
heuristic tasks
творчі завдання
creative tasks
початкова освіта
primary education
методико-математична підготовка
methodical mathematical preparation
Дата публікації: 2016
Видавництво: СумДПУ ім. А. С. Макаренка
Бібліографічний опис: Васько, О. О. Готовність студентів до самостійної навчально-пізнавальної діяльності [Текст] / О. O. Васько, А. М. Кругова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / голов. ред. А.А.Сбруєва. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016.– № 4 (58). – С. 207–213.
Короткий огляд (реферат): Стаття спрямована на дослідження готовності студентів спеціальності «Початкова освіта» до здійснення самостійної навчально-пізнавальної діяльності. Для реалізації поставленої мети використано теоретичні (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, систематизація теоретичних і дослідних даних) і емпіричні (спостереження, бесіди, анкетування, самостійна робота) методи дослідження. Результати дослідження вказують на необхідність пошуку ефективних способів організації навчально-пізнавальної діяльності студентів в умовах кредитно-трансферної системи навчання, оскільки тільки 30 % студентів здатні до продуктивної самостійної навчально-пізнавальної діяльності і готові до зміни форм і методів навчання.
The input of the European credit-transfer system in higher educational establishments changes whole educations, methods and forms of cooperation of students and teachers. A gradual transition originates from an information transfer to guidance by educational-cognitive activity of students and forming in them of skills of independent work. The article is sent to research of readiness of students of speciality "Primary education" to realization of independent educational-cognitive activity as one of methods of studies and self-education in methodical mathematical preparation. For realization of the put aim the theoretical (analysis, synthesis, comparison, generalization, systematization of theoretical and experience data) and empiric (supervision, conversations, questionnaires, independent work) methods of research were used. For research of ability to carry out independent educational-cognitive activity, to the students of speciality "Primary education" offered independent work. The selection of tasks of that is carried out in accordance with the levels of independent productive activity (copying actions, reproductive activity, productive activity, independent activity) set in psychological pedagogical literature. Independent work included the different types of tasks: recreating, reconstructively-variant, heuristic and creative. The results of the executed tasks of recreating character show that in most students (about 70 %) independent productive activity is formed at initial level (levels of copying actions). The analysis of implementation of reconstructively-variant tasks specifies on that most students (over 70 %) have a low level of formed of reproductive activity, only about 30 % students can generalize receptions and methods of educational-cognitive activity related to the recreation of information about different properties of educational object. Implementation of tasks of heuristic and creative character demonstrates, that ability to carry out productive and independent activity is not formed in most students (over 70 %). Research results specify on the necessity of search of effective methods of organization of educational-cognitive activity of students in the conditions of the credit-transfer departmental teaching, as only 30 % students are apt at productive independent educational-cognitive activity and ready to the change of forms and methods of studies.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/509
Розташовується у зібраннях:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Vasko-Krugova_stattikonf.pdf424,55 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.