Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури до організації дозвіллєвої діяльності старшокласників засобами медіаосвіти

Ескіз недоступний
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті здійснено огляд наукових напрацювань щодо мовно-методичної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури на етапі магістратури до організації дозвіллєвої діяльності старшокласників засобами медіаосвіти. Окреслено медіаосвітній напрям і праксеологічний аспект роботи науково-дослідної лабораторії «Академічна культура дослідника в освітньому просторі», що функціонує в Сумському державному педагогічному університеті імені А. С. Макаренка. Наведено форми роботи зі студентами, що сприяють формуванню культури роботи з медіа текстом.
The article provides an overview of scientific and methodological developments, a description of individual lingvopraxeological aspects of language and methodological training of future Ukrainian language and literature teachers at the magistracy stage for the organization of leisure activities of senior students by means of media education. It is outlined the media education direction of the scientific research laboratory “Academic Culture of the Researcher in the Educational Space” which operates in the A. S. Makarenko Sumy State Pedagogical University. Such methods are used in the article: generalization of scientific sources; pedagogical observation, analysis of educational programs, own experience of classes on the methodology of teaching Ukrainian language in university. It is determined that in accordance with the Concept “New Ukrainian School” (2016), among competences the media competence is very important for the formation of the personality of a Ukrainian citizen. It is proved that media education and media culture are an innovative direction of pedagogical activity for the Ukrainian language and literature teacher aimed at the preparation and adaptation of young people to life, their personal development in the information society of the XXI century. The praxeological aspect of future language-teachers’ preparation for organizing leisure activities in high school by means of media education, which focuses on the educational process on the practical needs of teaching activity, is also outlined in the article. In the process of formation the methodological readiness of future language-teachers to organization of leisure activities in the senior school, media education focuses on functions that ensure efficiency, effectiveness, productivity and the success of training.
Опис
Ключові слова
дозвілля, дозвіллєва діяльність, організація дозвіллєвої діяльності, майбутній вчитель української мови і літератури, медіа, засоби медіаосвіти, мовно-методична підготовка, модуль, культура роботи з медіатекстом, leisure, leisure activities, organization of leisure activities, future teacher of the Ukrainian language and literature, Media, media education focuses, linguistic and methodological training, module
Бібліографічний опис
Семеног, О. М. Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури до організації дозвіллєвої діяльності старшокласників засобами медіаосвіти [Текст] / О. М Семеног // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 4 (78). – С. 215–225.
Зібрання