Основні положення методики формування цілісного уявлення про музичний твір у майбутніх учителів музики

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Мета статті - охарактеризувати головні компоненти методики роботи над формуванням цілісного уявлення про музичний твір у майбутніх учителів музики у процесі музично-виконавської підготовки. На основі системно-структурного підходу, методу понятійного моделювання й науково-емпіричних методів установлено: а) етапи процесу формування уявлень про цілісність форми; б) методи і прийоми роботи, націлені на формування цілісних уявлень на рівнях музично-мовної й композиційної організації музичної форми (прийоми вокального інтонування, графічного вираження музично-синтаксичної структури, акустичного перевтілення тексту, диссиметрізації тотожних елементів звукової форми, сканувального озвучування фактури, експлікації драматургічного сенсу тощо.
The purpose of the article is to characterize the main principles and methods of forming a holistic image of the musical work in music teacher's training process. The methodological basis of research is the complex of scientific approaches: system-structural approach to the process and results of musical thinking; the method of conceptual modeling of the musical holistic image; scientific-empirical methods of observation, experiment, comparative evaluation of actions and properties of participants of the musical-educational process. The author has established that formation of a holistic image of the musical composition begins with a non-differentiated impression, the stage of generating representations about the elements and structure of the form of the work, and ends with elaboration of an organically holistic image of the relationship of all elements, sides, parts and properties of the musical artifact. Formation of a holistic representation of the future music teachers includes: a) the stage of images of the aggregate integrity of the form; b) the stage of ideas about the organic integrity of the work. Methods and techniques of work are going to forming integral concept about the musical form at the levels of musical-linguistic organization and compositional integrity. A compulsory component of the training technique is the use of musical-syntactic and musical-compositional analysis. Methods of analytical mapping of topotectonics and hronotectonics of the form (structures of temporhythm, tonality modulation, thematic structure) are offered. Practical actions of the student are organized with the help of different training techniques, such as: vocal intonation of the intonational form elements; graphical expression of musical-syntactic structure; acoustic reincarnation of musical text; dissymmetrization of identical elements of sound form; scanning sounding of elements of topotectonics (musical texture); reduction by the G. Schenker's method and the reproduction of the architectural structure; temporhythm planning; explication of composer's logic and dramatic sense of the composition. The ultimate goal of the student¬interpreter is creation of personal artistic concept. This one may have not only the quality of the organic integrity of form and artistic meaning, but also must be included in the "concept-sphere of culture" (by the words of Yu. Lotman). The higher layer of the holistic image of the work is due to its multidimensional involvement in the functioning of more large-scale systems, which are artistic language, style, genre, poetic system, national mentality, spiritual culture.
Опис
Ключові слова
музичний твір, цілісність, уявлення, інтерпретація, майбутній учитель музики, musical composition, integrity, representation, interpretation, future music teacher
Бібліографічний опис
Чень Цзицзянь Основні положення методики формування цілісного уявлення про музичний твір у майбутніх учителів музики [Текст] / Чень Цзицзянь // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 5 (79). – С. 267–281.