Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5478
Назва: Феномен камерного вокального виконавства у взаємодії української та китайської національних шкіл: історичний та теоретичний аспекти
Інші назви: The Phenomenon of Chamber Vocal Performance in the Interaction Between Ukrainian and Chinese National Schools: Historical and Theoretical Aspects
Автори: Хань Кай
Khan Kai
Ключові слова: камерна вокальна музика
камерно-вокальне виконавство
виконавський комплекс камерного співака КНР
камерна виконавська майстерність
chamber vocal music
chamber vocal performance
performing complex of Chinese chamber singer
chamber performance skill
Дата публікації: 2017
Видавництво: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Бібліографічний опис: Хань Кай Феномен камерного вокального виконавства у взаємодії української та китайської національних шкіл: історичний та теоретичний аспекти [Текст] : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – музичне мистецтво / Хань Кай ; науковий керівник О. М. Батовська. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. –20 с.
Короткий огляд (реферат): Дисертація є комплексним цілісним дослідженням у галузі історії і виконавської майстерності камерних співаків у вищих музичних закладах України. У роботі виявлено стан розроблення проблеми, визначено поняттєве поле дослідження (камерна вокальна музика, камерна вокально-ансамблева музика, камерний співак, камерне вокальне виконавство). Розроблено жанрову типологію камерно-вокальної музики. Досліджено динаміку розвитку камерно-вокального виконавства КНР. Обґрунтовано інноваційні процеси у камерно-вокальному виконавстві КНР. З’ясовано специфіку виконавської практики співаків з КНР на прикладі роботи кафедри сольного співу Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського. Доведено, що унікальність камерного вокального виконавства КНР полягає у взаємодії традицій української та китайської вокальних шкіл, що розвивається під впливом євроінтеграційних змін в соціокультурному просторі двох країн.
The dissertation is devoted to the problems of development and formation of the chamber vocal performance of China and the specifics of the formation of Chinese chamber singers` performing skills in higher music educational establishments of Ukraine. The scientific novelty of the carried out research is that the dissertation is the first experience of a comprehensive study of the phenomenon of chamber vocal performance in the interaction between Ukrainian and Chinese national schools. In the work for the first time: the ways of formation of chamber-vocal performance in the interaction between Ukrainian and Chinese national schools are researched; the specifics of China's contemporary chamber vocal performance are revealed; the content and structure of the professional complex of Chinese chamber singer are presented; the system of the performing array of Chinese chamber singer is separated and consistently researched; the components of chamber-performing skill of the singer are presented. It was found out that the theoretical and methodological foundations of the formation of the Chinese chamber singer’s performing mastery at the Department of Solo Singing of the Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts are based on the following positions: individual approach to the student-vocalist, the principle of unity of upbringing and education, a solid scientific basis, which is necessary for the professional development of the singing voice, the development of national aesthetic principles of Ukrainian vocal art. In the dissertation research the system of the performing complex of Chinese chamber singer is developed. It was found out that the uniqueness of the ways of development, the main features of Chinese chamber vocal performance and the forms of interaction between the traditions of Ukrainian and Chinese vocal schools are explained by the active processes of European integration, beginning from the development and implantation of the European canons of academic music art-to the modification and expansion of the genre-style space and outgo to the trends of polystylisticity and genre variety of the chamber vocal creativity, that was found an expression in the formation and approval of a new type of chamber singer – «the mixed type».
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5478
Розташовується у зібраннях:Автореферати дисертацій

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Khan Kai_avtoref.pdf517,81 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.