Художньо-промислова освіта Галичини кінця ХІХ – першої половини ХХ століття: періодизація розвитку

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено періодизацію розвитку художньо-промислової освіти Галичини кінця ХІХ - першої половини ХХ століття. Авторська концепція періодизації означеного історико-культурного й педагогічного феномена розроблена на методологічних підходах сучасних українських учених. На засадах принципу інтердисциплінарності, за критерієм гармонізації етнокультурних традицій, інтеграції художньої та промислової складових, зростання мережі художньо-промислових шкіл виокремлено два періоди та етапи в них; висвітлено особливості поступу художньо- промислової освіти Галичини у визначених хронологічних межах; розкрито внесок педагогів, громадських діячів у розвиток художньо-промислових шкіл.
The article highlights the results of historical-pedagogical study of periodization of development of the artistic-industrial education of Galicia in the chronological boundaries of the late XIX and first half of the XX century. The author's conception of periodization of the mentioned historical, cultural and pedagogical phenomenon is developed on the methodological approaches of modern Ukrainian scientists. On the principles of interdisciplinarity, according to the criterion of harmonization of ethno-cultural traditions, the integration of artistic-industrial components, the growth of the network of arts and industrial schools, two periods and stages therein are distinguished. Features of the progress of artistic-industrial education of Galicia in certain chronological limits are highlighted. The contribution of teachers, public figures to the development of artistic-industrial schools is revealed. Formation and development of the artistic-industrial education of Galicia was influenced by political-economic, cultural and aesthetic factors (regional craft traditions, in conjunction with the fact that they were produced by European artistic schools). In the author's conception of the periodization of artistic-industrial education in the defined geographical and chronological boundaries of the further development the methodological approaches, which are substantiated by modern Ukrainian scholars (L. Berezivska, N. Hupan, N. Dichek, H. Ivaniuk, J. Kalakura, L. Zashkiliak, Ye. Khrykov, O. Sukhomlynska). According to the results of source study analysis, the chronological boundaries of periods are distinguished: the 70's of the XIX century - 1918) - formation and development of artistic-industrial education in Galicia under the conditions of the Austro-Hungarian Empire; 1919-1939 - adaptation of the achievements of the previous period in the state art¬industrial schools (in the conditions of the Rzecz Pospolita). In each of the aforementioned periods, the stages that are decisive for the progress of artistic-industrial education are identified and characterized, namely: state strategy, organizational and methodological support, training of professional teachers for artistic-industrial schools; contribution of public art and trade unions to the development of the school network and the material and financial support of the activities of schools; development of artistic-industrial centers.
Опис
Ключові слова
художньо-промислова освіта, географічні межі, хронологічні межі, художні школи, художньо-промислові школи, чинники, народні школи, художньо-промисловий рух, промислова школа, періодизація, artistic-industrial education, geographical boundaries, chronological boundaries, art schools, artistic-industrial schools, factors, folk schools, artistic-industrial movement, industrial school, periodization
Бібліографічний опис
Синишин, Л. Художньо-промислова освіта Галичини кінця ХІХ – першої половини ХХ століття: періодизація розвитку [Текст] / Л. Синишин // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 4 (78). – С. 348–360.