Поетапна методика розвитку музично-естетичного смаку підлітків у процесі співацького навчання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено особливості поетапної методики розвитку музично-естетичного смаку підлітків у процесі співацького навчання. Автором виокремлено три етапи означеної методики: мотиваційно-експонувальний, аналітично-оцінювальний та творчо-результативний. Мотиваційно-експонувальний етап спрямований на формування в підлітків розуміння необхідності володіння вокально-хоровими навичками з метою розвитку музично-естетичного смаку. Другий етап – аналітично-оцінювальний – передбачає безпосереднє оволодіння учнями вокальними навичками. Третій – творчо-результативний – етап спрямований на формування практичних вокально-хорових навичок з метою розвитку музично-естетичного смаку підлітків.
The article highlights the peculiarities of a phased methodology for the development of musical-aesthetic taste of teenagers in the process of singing. The author has identified three stages of this methodology: motivational-exhibiting, analytical-evaluative and creative-productive. The motivational-exhibiting stage is aimed at developing in teenagers an understanding of the need to own vocal and choral skills in order to develop musical and aesthetic taste. The second stage – analytical-evaluative – involves direct acquisition of vocal skills by students. The third – creative-productive – stage is aimed at the formation of practical vocal and choral skills in order to develop musical-aesthetic taste of teenagers. In order to achieve the aim of the article, the following methods have been used: theoretical (analysis of philosophical, psychological, pedagogical, methodological literature on the problem of the study for revealing the essence of the basic concepts of research, generalization and systematization of materials for the essential characteristic of the phased methodology of development of musical-aesthetic taste of teenage students. It is concluded that development of the musical-aesthetic taste of teenagers depends on the quality of their theoretical knowledge, practical skills and abilities, the level of general culture, development and realization of creative possibilities, constant pursuit of creative search. Vocal and choral work at school is an important source and means of developing the musical-aesthetic taste of teenage schoolchildren. The perception and emotional experiences of musical compositions by students form in them musical-aesthetic taste, goodwill, love for work, nature and other moral and aesthetic feelings. At each stage of the methodology of teenagers’ musical-aesthetic taste development in the process of teaching singing was consistently achieved the aim: to verify experimentally the methods, techniques and means of organizing work with teenage students. Further research will be directed at pedagogical conditions, ways, forms and methods of development of musical-aesthetic taste of adolescents in the process of teaching singing.
Опис
Ключові слова
музично-естетичний смак, розвиток музично-естетичного смаку, поетапна методика, підлітки, співацьке навчання, musical-aesthetic taste, development of musical-aesthetic taste, phased methodology, teenagers, teaching singing
Бібліографічний опис
Лі Жуйцін Поетапна методика розвитку музично-естетичного смаку підлітків у процесі співацького навчання [Текст] / Лі Жуйцін // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 6 (80). – С. 109–119.