Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6002
Title: Методика формування цілісного уявлення про музичний твір у майбутніх учителів музики
Other Titles: Methodology of Formation of a Holistic View of Musical Work of the Future Music Teachers
Authors: Чень Цзицзянь
Chen Tszytszian
Keywords: методика
формування
цілісне уявлення
музичний твір
цілісне уявлення про музичний твір
майбутні учителі музики
methodology
formation
holistic view
musical work
holistic view of musical work
future music teachers
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Чень Цзицзянь Методика формування цілісного уявлення про музичний твір у майбутніх учителів музики [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Чень Цзицзянь ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; наук керівник С. В. Шип. – Суми, 2018. – 20 с.
Abstract: Дисертація є комплексним дослідженням у галузі теорії та методики музичної педагогіки щодо проблеми формування цілісного уявлення про музичний твір у майбутніх учителів музики. У роботі розкрито сутність цілісного уявлення про музичний твір у проекції на музично-виконавську діяльність майбутнього учителя музики. Визначено компонентну структуру цілісного уявлення майбутнього вчителя музики про музичний твір. Обґрунтовано методику формування цілісного уявлення про музичний твір у майбутніх учителів музики. Розроблено критерії, показники та рівні сформованості цілісного уявлення про музичний твір у майбутніх учителів музики. Експериментально перевірено ефективність методики формування цілісного уявлення про музичний твір у майбутніх учителів музики.
The thesis is a comprehensive study in the field of theory and methods of musical education on the issue of formation of a holistic view of musical work of the future music teachers. In the study the essence of a holistic view of musical work in the projection on the musical-performing activity of the future music teacher is revealed. The component structure of the holistic view of musical work of the future music teacher is defined. It consists of four components: auditory and tactile-motor images of the sound form (visual perception and emotional reaction that reveals the quality of the “bias” of the cognitive-psychological activity of the individual); images of musical-intonation units (intonation speech process, representing creative intention of the composer); architectonic images of the musical form (inextricably linked with conceptual thinking and contribute to the transformation of the simultaneous images into a successive form); stylistic ideas about the work (determine the highest level of organization of the musical form). The methodology of formation of a holistic view of musical work of the future music teachers is substantiated. It is based on: pedagogical approaches (activity, holistic, synergy, interdisciplinary, cultural, individual), pedagogical conditions (developing and interactive learning, cooperation pedagogy, artistic reflection, consequence, complementarity and variability), pedagogical conditions (combination of group and individual forms of work, deepening of interdisciplinary connections, implementation of a special course, intrinsic motivation to study); methods (“stereoscopic” and intertextual analysis of the form of musical work, variation of the intonational model, compression of the tonal structure, visualization of the architectonics, interpretive project, etc.). The criteria, indicators and levels of formation of a holistic view of musical work of the future music teachers are developed. Four criteria for the diagnostic evaluation of a musical work are described: sonorous, syntactic, compositional and stylistic. For each of these criteria a number of indicators are selected: clarity (degree of certainty, detalization, mnemonic stability), adequacy (correspondence of representations to the real properties of the musical work), plasticity (ability of representation to change in need to correct the image), degree of generalization of representation. The means of diagnostics are questionnaires, educational tests, method of expert assessments of students’ musical-performing actions. Three levels of evaluation of formation of the proposed methodology are determined: high – singular, medium – aggregate and low – organic. The effectiveness of the methodology of forming a holistic view of musical work of the future music teachers has been experimentally tested.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6002
Appears in Collections:Автореферати дисертацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_chen_cziczyan.pdf405,07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.