Підготовка майбутніх вихователів до формування здоров’язбережувальної компетентності дошкільників засобами ігрової діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Дисертація є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми підготовки майбутніх вихователів до формування здоровʼязбережувальної компетентності дошкільників засобами ігрової діяльності. У дисертації схарактеризовано поняттєвий апарат дослідження проблеми професійної підготовки майбутніх вихователів до формування здоровʼязбережувальної компетентності дошкільників засобами ігрової діяльності. Виявлено стан розробленості проблеми професійної підготовки майбутніх вихователів до формування здоровʼязбережувальної компетентності 19 дошкільників засобами ігрової діяльності в теорії та практиці. Розроблено та теоретично обґрунтовано модель підготовки майбутніх вихователів до формування здоровʼязбережувальної компетентності дошкільників засобами ігрової діяльності та визначено педагогічні умови її реалізації. Розроблено науково-методичне забезпечення професійної підготовки майбутніх вихователів до формування здоровʼязбережувальної компетентності дошкільників засобами ігрової діяльності. Експериментально перевірено ефективність моделі підготовки майбутніх вихователів до формування здоровʼязбережувальної компетентності дошкільників засобами ігрової діяльності та педагогічних умов її реалізації.
The thesis is a theoretical-experimental study on the problem of training future teachers for preschoolers’ health-saving competence formation by means of game activity. In the thesis the terminological apparatus of the study on the problem of professional training of future teachers for preschoolers’ health-saving competence formation by means of game activity is characterized. The content of key definitions is disclosed: preschoolers’ health-saving competence, game activity in the formation of health-saving competence, training of future teachers for preschoolers’ healthsaving competence formation by means of game activity. The state of development of the problem of training future teachers for preschoolers’ health-saving competence formation by means of game activity in the theory and practice of professional training is revealed. The model of training future teachers for preschoolers’ health-saving competence formation by means of game activity, which includes three interrelated units (target, content-organizational, final-diagnostic), is developed and theoretically substantiated. The pedagogical conditions of realization of the defined model are determined: purposeful motivation of future teachers for preschoolers’ health-saving competence formation by means of game activity; mastering of health-saving knowledge and skills by future teachers of preschool education institutions; professional-personal self-improvement of future teachers in order to form healthsaving competence of preschoolers by means of game activity; creativity in the use of game activity means by future teachers in practical professional activity while forming preschoolers’ health-saving competence. The curriculum and scientific-methodological provision of professional training of future teachers for preschoolers’ health-saving competence formation by means of game activity, which includes teaching-methodological complex of the special course “Formation of preschoolers’ health-saving competence by means of game activity” and teaching manual “Game activity in the aspect of formation of preschoolers’ health-saving competence” for use in the process of training future teachers of preschool education institutions at the academic level “Bachelor” and during students’ educational and industrial practice is improved. The effectiveness of the model of training future teachers for preschoolers’ health-saving competence formation by means of game activity and pedagogical conditions of its implementation has been experimentally tested.
Опис
Ключові слова
професійна підготовка, майбутні вихователі, формування, здоров’язбережувальна компетентність дошкільників, засоби ігрової діяльності, модель, педагогічні умови, professional training, future preschool teachers, formation, preschoolers’ health-saving competence, means of game activity, model, pedagogical conditions
Бібліографічний опис
Бутенко, В. Г. Підготовка майбутніх вихователів до формування здоров’язбережувальної компетентності дошкільників засобами ігрової діяльності [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Віта Григорівна Бутенко ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; наук. керівник С. М. Кондратюк. – Суми, 2018. – 20 с.