Абстрактно-алгебраїчне моделювання педагогічної системи на підставі міждисциплінарного підходу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті представлений один із можливих варіантів моделювання відкритої, нелінійної, складної, нестійкої педагогічної системи на абстрактно-алгебраїчному рівні. Як базовий інваріант застосовано відому графічну модель системи управління. В ході моделювання роль суб’єкта управління передбачена не лише для викладача, але й для студентів, в тому числі і студентських груп. Для переходу на абстрактно-алгебраїчній рівень застосовано метод аналогії. Спираємося на напрацювання теоретичної механіки, де причинами руху розглядаються зовнішні та внутрішні сили. У ході здійснення аналогії під рухом розуміємо динаміку навчальних досягнень окремого студента та академічної групи. Зокрема, розглядається динаміка в досвіді самоуправління діяльністю, в досвіді взаємодії з іншими, в досвіді певного виду перетворювальної діяльності. Відображення цієї динаміки на абстрактно-алгебраїчному рівні здійснено із використанням наявних формулювань лінгвістичного рівня опису системи управління в кібернетиці. Зокрема застосовані формулювання принципів: 1) зворотного зв’язку; 2) необхідної кількості різноманітності; 3) емерджентності; 4) додатковості (за Ст. Біром, Н. Бором, У.Р. Ешбі, М.М. Мойсеєвим, Н. Вінером). Виходимо з того, що саме ці принципи характеризують сили, які діють в педагогічній системі та визначають її динаміку. Запропоновано набір змінних для здійснення відповідного абстрактно-алгебраїчного моделювання в педагогічній системі, їх умовні позначення, формули, що відображають зв’язки між ними. Здійснене моделювання на абстрактно-алгебраїчному рівні опису педагогічної системи як системи управління не заперечує реалізацію гуманістичного підходу на інших етапах дослідження педагогічних систем і відповідної організації навчального процесу на практиці, з іншого боку, створює передумови для поєднати теоретичних та емпіричних результатів конкретного дослідження, більш точного вимірювання та прогнозування.Поза межами розгляду у цій статті залишилася та вимагає подальшого розгляду процедура визначення сукупності зв’язків і принципів взаємодії системи із зовнішнім середовищем.
In the article one of the possible variants of modelling on the abstract-algebraic level of an open, nonlinear, complex, unstable pedagogical system is presented. A well-known graphical model of the control system is used as a basic invariant. During the simulation, the role of the subject of management is provided not only for the teacher, but also for students, including student groups. For the transition to the abstract-algebraic level, the method of analogy with theoretical mechanics, where external and internal forces are considered as the causes of motion, is applied. The dynamics of academic achievements of the individual student and academic group is analogous to the movement in mechanics. In particular, the dynamics in the experience of self- government activity, in the experience of interaction with others, in the experience of a certain type of transformation activity are considered. The reflection of this dynamics on the abstract- algebraic level is carried out using the available language of the linguistic level of the description of the control system in cybernetics. In particular, the following formulations are used: 1) feedback principle; 2) the law of requisite variety; 3) principle of emergence; 4) principle of complementarity (according to St. Beer, N. Bohr, W. R. Ashby, M. M. Moiseyev, N. Wiener). These principles characterize the forces that operate in the pedagogical system and determine its dynamics. A set of variables is proposed for the implementation of the corresponding abstract- algebraic modelling in the pedagogical system, their symbols and formulas reflecting the relationships between them. The simulation on the abstract algebraic level of the description of the pedagogical system as a control system does not deny the realization of the humanistic approach at other stages of the study of pedagogical systems and the corresponding organization of the educational process in practice, on the other hand, creates the premises for combining the theoretical and empirical results of a particular study, more precise measurement and forecasting. The procedure for determining the set of relationships and principles of interaction between the system and the environment remains outside of the review in this article and it requires further consideration.
Опис
Ключові слова
абстрактно-аглебраїчне моделювання, педагогічна система, навчальні досягнення, управління, принцип зворотного зв’язку, принцип необхідної кількості різноманітності, принцип емерджентності, принцип додатковості, abstract-algebraic modelling, pedagogical system, educational achievements, management, feedback principle, law of requisite variety, principle of emergence, principle of complementarity
Бібліографічний опис
Купенко, О. В. Абстрактно-алгебраїчне моделювання педагогічної системи на підставі міждисциплінарного підходу [Текст] / О. В. Купенко // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін., голова редкол. О. С. Чашечникова]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2018. – № 1 (11). – С. 9–17.