Цілі та зміст навчання майбутніх хореографів професійно спрямованого англомовного монологічного мовлення

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті аналізуються теоретичні передумови навчання майбутніх хореографів професійно спрямованого англомовного монологічного мовлення. Узагальнено вимоги до навчання майбутніх хореографів професійно спрямованого англомовного монологічного мовлення відповідно до їх професіональної діяльності. Обґрунтовано актуальність формування в майбутніх хореографів компетентності у професійно спрямованому англомовному монологічному мовленні. Розглянуто специфіку монологічного мовлення як виду мовленнєвої діяльності. Уточнено поняття «монолог», «монологічне мовлення», «англомовна компетентність у професійно спрямованому монологічному мовленні майбутніх хореографів». Виокремлено компоненти (знання, уміння, усвідомленість) англомовної компетент¬ності у професійно спрямованому монологічному мовленні майбутніх хореографів.
The article overviews the theoretical prerequisites of teaching future choreographers professionally-oriented English monological speech. The basic requirements to teaching future choreographers professionally-oriented English monological speech are systematized. The authors aim at singling out and describing the main components of future choreographers' professionally-oriented competence in English monological speech among which are certain knowledge, skills and awareness. The terms "monologue" and "monological speech" are defined in the article according to the aim of the paper. Taking into account the latest research of psychologists and linguists the article dwells upon the linguo-psychological characteristics of monological speech. Among the psychological particularities there are unidirectionality, coherence, topicality, contextuality, relative continuity, consistency, logic. As to the linguistic characteristics, there are complexity, completeness, judgment, complex syntax, the necessity of usage of sentence connection means and expressive means. The term "future choreographers' professionally-oriented competence in English monological speech" is specified as the ability of the professionals mentioned to realize oral communication of professionally-oriented content in the form of a monologue in the situations of oral professionally-oriented communication. The types of monologues necessary for future choreographers' in the process of their acquiring professionally-oriented competence in English monological speech are analyzed according to their genre, aim of presentation, way of presentation, subject, structural particularities and the circumstances they are used within. Such types of monologues as narrative monologues, descriptive monologue and argumentative monologue are singled out. The necessity to develop the complex of exercises and assignments for building professionally-oriented competence in English monological speech is grounded to become the aim of the further studies.
Опис
Ключові слова
монологічне мовлення, професійно спрямоване мовлення, цілі навчання, зміст навчання, майбутні хореографи, monological speech, professionally-oriented speech, aims of teaching, content of teaching, future choreographers
Бібліографічний опис
Дука, М. В. Цілі та зміст навчання майбутніх хореографів професійно спрямованого англомовного монологічного мовлення [Текст] / М. В. Дука, Т. Л. Повалій // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 7 (81). – С. 185–196.