Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6637
Title: Формування професійної компетентності майбутніх учителів математики: теоретичний аспект
Other Titles: Formation of the Future Mathematics Teacher's Professional Competence: a Theoretical Aspect
Authors: Петренко, Сергій Іванович
Petrenko, Serhii Ivanovych
Петренко, Людмила Вікторівна
Petrenko, Liudmyla Viktorivna
Keywords: компетентність
професійна компетентність майбутнього вчителя
професійна компетентність майбутнього вчителя математики
формування професійної компетентності майбутнього вчителя математики
competence
future teacher's professional competence
future mathematics teacher's professional competence
formation of future mathematics teacher's professional competence
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Петренко, С. І. Формування професійної компетентності майбутніх учителів математики: теоретичний аспект [Текст] / С. І. Петренко, Л. В. Петренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 7 (81). – С. 208–218.
Abstract: У статті з'ясовано теоретичні засади формування професійної компетентності майбутніх учителів математики. Проаналізовано тлумачення понять «компетентність», «професійна компетентність майбутнього вчителя», «професійна компетентність майбутнього вчителя математики». Визначено основні напрями формування професійної компетентності вчителя математики. Окреслено умови формування професійної компетентності вчителів математики. Виокремлено й охарактеризовано складові професійної компетентності майбутніх учителів математики. Доведено, що професійна компетентність учителя математики являє собою як певний рівень підготовленості з математики, володіння психолого-педагогічними і методичними знаннями й уміннями, так і наявність відповідних особистісних якостей.
The aim of the article is to find out theoretical foundations of formation of the future mathematics teacher's professional competence. Research methods. In order to solve the problem a complex of complementary methods has been used: analysis, systematization and generalization of philosophical, pedagogical- psychological, normative, reference sources and educational-methodological literature for substantiation of the essence of the concept "professional competence of the teacher of mathematics"; analysis of normative and program-methodological documents in the field of education to determine the structure of the mathematics teacher's professional competence. Research results. The article outlines theoretical foundations of forming future mathematics teacher's professional competence. The concepts of "competence", "professional competence of the future teacher", "professional competence of the future teacher of mathematics" have been analyzed. The main directions of formation of future mathematics teacher's professional competence have been determined. Conditions of formation of future mathematics teacher's professional competence are outlined. The components of future mathematics teacher's professional competence are distinguished and characterized. It is proved that future mathematics teacher's professional competence is a certain level of preparedness in mathematics, possession of psychological-pedagogical and methodological knowledge and skills, and availability of appropriate personal qualities. Conclusions. Formation of the future mathematics teacher's professional competence takes place under certain conditions that ensure individual development and self¬development of students as a basis for their professional formation and create maximum opportunities for self-realization of their intentions and mastery of pedagogical skill. The system of professional training of the future mathematics teacher is intended to ensure personal and professional formation of students, self-determination and subjective willingness to carry out professional activities in modern conditions, taking into account new trends and innovative approaches.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6637
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petrenko.pdf951,09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.