Сучасні орієнтири формування мовнокультурологічної компетенції педагога (з досвіду викладання української мови за професійним спрямуванням)

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті обґрунтовується, що впровадження лінгвокультурологічного підходу до здійснення мовної освіти майбутніх педагогів і формування в них мовнокультурологічної компетенції, яка охоплює лінгвістичний, комунікативний, професійно-мовленнєвий, культурно-мовленнєвий та інші аспекти, є актуальним завданням навчального процесу в педагогічному університеті. За допомогою загальнонаукової та емпіричної методики доводиться, що досягти поставленої мети можна за допомогою використання комунікативно-функціонального підходу до викладання «Української мови (за професійним спрямуванням)».
The article defines that the use of a linguoculturological approach in the implementating language education of future teachers and formation of their linguoculturological competence, which covers the linguistic, communicative, professional language, cultural and speech aspects, is the actual task of the educational process at the pedagogical university. Using the general scientific and empirical methodology, it is proved that the task can be achieved by using the communicative-functional approach to teaching "Ukrainian language (within professional direction)". The goal of the discipline is an increase in the level of linguistic, communicative, sociolingual competence of future specialists; development of skills for optimal speech behavior in professional communication; formation of national-language personality of the teacher. The object of the study may be the text as a basic unit of language and speech, in which all the potential possibilities of the language as a system are realized. That is why formation of the components of linguoculturological competence will allow the wide use of complex tasks in practical classes based on the work with educational texts of the official and scientific styles. Professional, culturological training of future teachers is facilitated by working with informational, educational, professional, pedagogical, regional geographic texts of scientific, publicistic styles on history and culture of Ukraine, the world, science, and chosen profession. Work with such textual material serves to shape the national consciousness, Ukrainian mentality, moral beliefs of the citizen that is important in the professional development of the future teacher. Thus, introduction of a linguoculturological approach to the organization of language education, particularly while studying "Ukrainian language (within professional direction)", will improve the quality of training future teachers, and the level of their linguoculturological competence determines provision of Ukrainian language education as an important factor of statehood. We see the perspective in defining the role of polemic competence in the system of formation teacher's rhetorical culture.
Опис
Ключові слова
компетенція, комунікативно-функціональний підхід, лінгвокультурологічний підхід, мовна освіта, мовнокультурологічна компетенція, національно-мовна особистість учителя, науковий стиль, офіційно-діловий стиль, текст, competence, communicative-functional approach, linguoculturological approach, language education, linguoculturological competence, national-linguistic personality of the teacher, scientific style, official business style, text
Бібліографічний опис
Герман, В. Сучасні орієнтири формування мовнокультурологічної компетенції педагога (з досвіду викладання української мови за професійним спрямуванням) [Текст] /В. Герман, Н. Громова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 9 (83). – С. 218–228.