Експериментальна перевірка ефективності методики формування музично-слухової активності майбутніх учителів музичного мистецтва в навчальному хоровому колективі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено перебіг і результати експериментальної перевірки ефективності методики формування музично-слухової активності майбутніх учителів музичного мистецтва в навчальному хоровому колективі - розкрито основні етапи експериментальної перевірки зазначеного феномену, обґрунтовано методи та прийоми роботи, що були використані під час педагогічного експерименту, визначено ефективність проведеної експериментальної роботи за допомогою емпіричних і статистичних методів. Представлено результати дослідження, які засвідчили ефективність методики формування музично-слухової активності майбутніх учителів музичного мистецтва в навчальному хоровому колективі.
The article describes the course and results of the experimental verification of the efficiency of the methods of music aural activity formation of prospective music teachers in the training choir - the basic stages of experimental verification of the mentioned phenomenon are revealed, the methods and techniques of work that have been used during the pedagogical experiment are substantiated, the efficiency of carrying out experimental work with the help of empirical and statistical methods is determined. The results of the research, which showed the efficiency of the methods of music aural activity formation of prospective music teachers in the training choir, are presented. In our study, musical and auditory activity was considered as an integrated personal psycho-physiological quality, which is characterized by the interconnection of the physiological, emotional, volitional and motivational components of the person activity, and covers the following structural components: motivational-value, acoustic-physiological and emotional-volitional. The purpose of the paper is to highlight the course and results of the experimental verification of the efficiency of the methods of music aural activity formation of prospective music teachers in the training choir. In the course of theoretical modeling the evaluation criteria have been substantiated, with the help of which the level of formation of the indicated components has been determined experimentally. Experiment results are: in EG - the number of high-level subjects increased from 28,5 % to 45,7 %, the average level - from 20,7 % to 41,2 %, whereas the number of students with low level fell from 50,8 % to 13,1 %. In the CG, the situation has developed in a slightly different way: the number of investigated students with high levels increased from 18,8 % to 25.2 %, the average level - from 39,7 % to 44,5 %, the low level dropped from 41,5 % to 30.3 %. Thus, the students of CG who studied under the traditional method, have a positive dynamics, but less intense than in the EG. It is also found out that all the components of the structure of music and auditory activity related. The dynamics of positive changes took on the intensity of exercise to the extent of forming experiment.
Опис
Ключові слова
майбутні вчителі музичного мистецтва, експериментальне дослідження, педагогічні умови, музично-слухова активність, навчальний хоровий колектив, співацькі навички, стрій, керівник хору, future teachers of musical art, experimental research, pedagogical conditions, musical and auditory activity, training choir, skills of singers, musical line-up, leader of choir
Бібліографічний опис
Кифенко, А. Експериментальна перевірка ефективності методики формування музично-слухової активності майбутніх учителів музичного мистецтва в навчальному хоровому колективі [Текст] / А. Кифенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 9 (83). – С. 251–261.