Формування інформаційно-аналітичної компетентності майбутніх економістів-міжнародників

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті обґрунтовано важливість інформаційно-аналітичної компетентності у професійній підготовці майбутніх економістів-міжнародників, здатних до пошуку, відбору, аналізу, переробки та структурування інформації за допомогою сучасних засобів інформаційних технологій. Визначено сутність поняття інформаційно-аналітична компетентність економіста-міжнародника, її компонентний склад і розглянуто основні проблеми щодо її формування. Проаналізовано специфіку професійної діяльності економіста-міжнародника в контексті глобалізаційних, інтеграційних процесів та вимог ринку праці. Обґрунтовано педагогічні умови, що забезпечують ефективність формування інформаційно-аналітичної компетентності економістів-міжнародників.
The article substantiates the importance of informational and analytical competence in training of the future economists in international relations who are capable of searching, selecting, analyzing, processing and structuring information with the help of modern means of information technologies. The essence of the concept of informational and analytical competence of economists in international relations, its component composition and the main problems with its formation are considered. The specifics of the professional activity of economists in international relations in the context of globalization, integration processes and labor market requirements are analyzed. The pedagogical conditions that ensure the effectiveness of forming the informational and analytical competence of economists in international relations (strengthening the motivation of future economists in international relations to use Internet technologies; designing an informational educational environment for ensuring the systematic development of information culture; using exercises for development of the speed and flexibility of student's analytical thinking; transformation of the content of training of future economists in international relations on the basis of interdisciplinary integration; providing professional foreign language self-improvement through application of innovative forms of learning; improving the project activity of future economists in international relations). The importance of using information resources for the formation of informational and analytical competence of future economists in international relations is emphasized. It has been summarized, that the problem of forming informational and analytical competence of future economists in international relations is one of the pressing problems in pedagogical theory and practice, which requires further study and decision. The trends to improve the quality of the process of informatization of economic education are highlighted: to improve the methodology and strategies for selecting the content, methods and forms of education that correspond to the tasks of the future economists in international relations in the conditions of the information environment; designing and implementing scientific and methodological educational systems focused on the development of intellectual potential of students, formation of informational and computer literacy, activity, tolerance, flexibility, analytical thinking, information reflection and responsibility; creation and application of ICT tools that provide the functions of collecting, producing, storing, and transmitting information.
Опис
Ключові слова
економіст-міжнародник, компетентність, інформаційно-аналітична компетентність, формування інформаційно-аналітичної компетентності, педагогічні умови, economists in international relations, competence, informational and analytical competence, formation of informational and analytical competence, pedagogical conditions
Бібліографічний опис
Третько, В. Формування інформаційно-аналітичної компетентності майбутніх економістів-міжнародників [Текст] / В. Третько // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 9 (83). – С. 306–315.