Обґрунтування структурно-функціональної моделі професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до взаємодії з родинами учасників бойових дій

Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті науково обґрунтовано та графічно представлено структурно- функціональну модель професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до взаємодії з родинами учасників бойових дій, яка складається із п'яти блоків: цільового, методологічного, змістового, процесуального та результативного. Автором проаналізовано підходи провідних науковців до категорій «модель» і «моделювання» та сформульовано власні визначення цих понять. Узагальнено вимоги, які забезпечують відповідність структурно-функціональної моделі цілям моделювання й ефективності її функціонування.
The purpose of the article is to substantiate the structural and functional model of training of future pre-school institutions teachers to interact with the combatants' families. Research methods used for writing this publication: analysis of scientific literature, systematization, synthesis, comparison, modeling. In the article the structural and functional model of professional training for interaction with combatants' families is scientifically substantiated and graphically represented. The above-mentioned model consists of five blocks: purposeful, methodological, content, procedural and effective. The author analyzes the approaches of leading scholars to the categories of "model" and "modeling" and formulates definition of these concepts. The requirements, which ensure the conformity of the structural and functional model with the objectives of modeling and the efficiency of its functioning, are generalized. The organizational and pedagogical conditions are outlined. It serves as the basis for realization of the model of professional training of future teachers, developed by the author, for interaction with combatants' families in order to identify its effectiveness. The model of training of the future teachers for interaction with combatants' families is aimed at the prospect, its result is an experienced specialist - a teacher of the pre-school education institutions, who will be familiar with the features, problems and needs, will have effective forms, methods, and means of pedagogical interaction maintains a high level of competence during professional activity. The offered model is open and dynamic because it is closely connected with the environment: the socio-political situation in the country, the increase in the number of military personnel participating in hostilities in Ukraine and in other states, an increase in the number of orphaned children, in particular of pre-school age. These factors lead to a continuous increase in the requirements for the teacher's competence, which must be quickly updated and expanded, as well as the methods and technologies of training future specialists in pre-school education should be improved. The prospects of further research are seen in introducing an experimental model of training of future pre-school educational establishments teachers for interaction with combatants' families while working with students of Pedagogical Faculty.
Опис
Ключові слова
взаємодія, вихователь, заклад дошкільної освіти, метод моделювання, модель, професійна підготовка, родина учасinteractionника бойових дій, структурно-функціональна модель, educator, method of modeling, pre-school education institution, model, professional training, combatant's family, structural and functional model
Бібліографічний опис
Удот, В. Обґрунтування структурно-функціональної моделі професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до взаємодії з родинами учасників бойових дій [Текст] / В. Удот // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 9 (83). – С. 315–326.