Упровадження інноваційних технологій в освітній процес аграрних вишів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті охарактеризовано особливості інноваційних технологій, доцільність їх упровадження в освітній процес аграрних вишів. Виокремлено основні інтерактивні технології, які необхідно використовувати, щоб досягти ефективних результатів під час вивчення іноземної мови. Розглянуто можливості та практичне значення використання веб-квестів і тренінгів. У результаті дослідження встановлено, що застосування зазначених інтерактивних методів сприяє активізації пізнавальної діяльності студентів; підвищує їхню мотивацію до іншомовної діяльності; сприяє розвиткові навичок міжособистісного й професійного спілкування; удосконалює соціально значущі та професійно важливі особистісні якості майбутніх аграріїв.
The article deals with the analysis of the peculiarities of innovative technologies, determination of the feasibility of their implementation into the educational process of agrarian universities, in particular while studying a foreign language. It is noted that one of the important tasks of modernization of higher agrarian education at the current stage is provision of quality of future specialists' training in accordance with modern production and the international labor market requirements. The fulfillment of this task is possible by implementation of innovative technologies, in particular, interactive methods. To achieve the goal of the study, such scientific methods as analysis of pedagogical sources on the research problem, synthesis of scientific knowledge about peculiarities of innovative technologies were used. The research material is the possibilities and practical value of using interactive technologies in the process of a foreign language study. In the context of this study web-quests and trainings are defined as the effective interactive methods for forming future agrarians' communication skills, interaction abilities etc. Thus, application of web-quests has a motivating and stimulating effect on students, involves gaining experience in search activity, expanding the horizons; development of creative potential; processing of large volumes of information, its analysis, systematization and further presentation; provides formation of key and professional competencies. In the process of training future agrarians develop special skills (communicative skills, ability to solve interpersonal conflicts, etc.); experiment with different communication styles, study non-verbal means of communication; exercise skills and abilities of interpersonal interaction. As a research result it is underlined that the use of web-quests and trainings contributes to the activation of cognitive activity of students; raises their motivation for foreign language activities; promotes development of interpersonal and professional communication skills; improves socially important qualities and professional skills of future agrarians (ability to establish contacts, work in a team, analyze, think critically, defend one's view, etc.). The subject to further scientific research will focus on the determination of other interactive methods which can be used in the educational process of agrarian universities.
Опис
Ключові слова
інноваційні технології, інтерактивні методи, майбутні аграрії, іноземна мова, пізнавальна діяльність, професійне спілкування, веб-квест, тренінг, innovative technologies, interactive methods, future agrarians, foreign language, cognitive activity, professional communication, web-quests, training
Бібліографічний опис
Фоменко, Т. Упровадження інноваційних технологій в освітній процес аграрних вишів [Текст] / Т. Фоменко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 9 (83). – С. 326–336.