Роль соціально-гуманітарної підготовки в процесі соціалізації студентів у сучасних умовах українського суспільства

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті обґрунтовано роль соціально-гуманітарної підготовки в процесі соціалізації майбутніх фахівців з економіки. Визначено сутність поняття «соціально-гуманітарна підготовка», схарактеризовано її зміст та головні складники. Проаналізовано основні підходи до трактування поняття «соціалізація» й уточнено його визначення. Виокремлено соціально-психологічні особливості сучасної молоді та процесу соціалізації студентів. Показано вплив соціально-гуманітарної підготовки на процес ювентизації, що є результатом активної діяльності молоді. Розглянуто найбільш ефективні форми навчальної роботи, що сприяють процесу соціалізації студентів. Зроблено акцент на важливості зв'язку навчального матеріалу з реальними соціальними явищами та процесами, що відбуваються в українському суспільстві.
The article substantiates the role of social and humanitarian training in the process of socialization of future specialists in economics. The essence of the concept of social and humanitarian preparation, which unites social and humanitarian educational disciplines and socially directed activity of students, is determined. The content and main components of social and humanitarian preparation are highlighted and characterized, among them: philosophical, ethical and aesthetic, sociological and political science, cultural studies, religious studies, philology (language), jurisprudence, ecological, psychological and pedagogical, and security science. The basic approaches to the interpretation of the term "socialization" are analyzed and definition is specified. Socialization is seen as the process of the individual's entry into society, his integration into a particular social community. There are four levels of socialization: objective (socio-economic); functional (human execution of social roles); normative (readiness of a person to achieve his own goals by reconciling them with the goals of the community); interpersonal, reflecting the attitude of society towards the individual and his activities. According to the results of empirical research, socio-psychological peculiarities of modern youth and student socialization process are highlighted. They state predominant ignorance and indifference to social processes in the country and in the world, inability to analyze them. The most effective forms of educational work that promote the process of socialization of students are reviewed. The emphasis is placed on the connection of educational material with real social phenomena and processes taking place in Ukrainian society. It is confirmed that acquisition of knowledge, skills and experience in social and humanitarian disciplines contributes to the process of socialization, which involves assimilation of cultural, social and legal norms and mastering of social roles in accordance with social status. The prospects of further scientific research, which consist in further improvement of teaching methods of social and humanitarian disciplines, revision of the content of the educational material, its maximum adaptation to the realities of social life in the country, the search for new methods of work in the educational process, involvement of students in practical socially significant activities, are determined.
Опис
Ключові слова
соціально-гуманітарна підготовка, соціалізація, процес соціалізації, ювентизація, соціальні молодіжні проблеми, соціальна роль, соціальний статус, молодіжний інфантилізм, молодіжний максималізм, social and humanitarian training, socialization, socialization process, juventization, social youth problems, social role, social status, youth infantilism, youth maximalism
Бібліографічний опис
Соболєва, С. Роль соціально-гуманітарної підготовки в процесі соціалізації студентів у сучасних умовах українського суспільства [Текст] / С. Соболєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 1 (85). – С. 83–94.