Музичне мистецтво Латинської Америки доколумбового та колоніального періодів у контексті профільної мистецької освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті проаналізовано особливості вивчення інтегрованого курсу «Мистецтво (пізнавальна складова)» у профільній школі. На прикладі розділу «Музичне мистецтво Латинської Америки» доведено необхідність глибшого висвітлення тем пізнавальної складової навчальної дисципліни в мистецьких навчальних закладах у порівнянні з рівнем стандарту. Висвітлено шляхи розвитку музичного мистецтва Південної Америки доколоніального та колоніального періодів, виділено спільні та відмінні риси музичного мистецтва майя, ацтеків, інків. Охарактеризовано культурно-географічні регіони Мезоамерики, які сформувалися протягом колоніального періоду та чотири типи музичних традицій. Описано причини та особливості багатошаровості музичної культури регіону.
The purpose of the article is to describe the features of musical art of the Latin American cultural region in the context of teaching an integrated course «Art (cognitive component)» in specialized higher education institutions of culture and arts of 1-2 levels of accreditation. Research methods: general scientific (analysis, synthesis, comparison, generalization, systematization) to study scientific sources on the history of music in Latin America and to determine the musical art colonial period directions of development; specifically-scientific: the method of comparative analysis, which revealed common and distinctive features in the musical culture of region's countries, revealed interaction of Latin American musical art's different branches; the method of scientific extrapolation - to identify the historical specifics of musical art in Latin America development. Research results. The ways of development South America's musical art of precolonial and colonial periods are highlighted, common and distinctive features of Maya, Aztecs, Incas musical art are highlighted. The cultural and geographical regions of Mesoamerica, formed in the colonial period are characterized. Four types of Mesoamerican musical traditions are described. The reasons and features of multilayered musical culture of the region are determined. Conclusions and prospects. The uniqueness of the Latin American culture was formed as a result of the largest racial and ethnic cataclysm, in which mixed Indian, European (Spanish – Portuguese) and African sources. Despite all their differences, the cultures of modern Latin American countries have influential European roots, which became the basis of their originality. During the nineteenth and twentieth centuries a distinctive form of Latin American musical- poetic folklore, such as Brazilian Samba, Argentine Tango, Cuban Rumba and others, went beyond national borders and has acquired cultural significance and national professional school of composition and Western music in General is enriched with unique creative ideas of the Brazilian Heitor Villa-Lobos, Mexican Carlos Chavez, Argentinean Alberto Ginastera. Coverage of authentic Latin American folklore's genres, ways of penetration in mass music, research of transformations which occurred to them, studying of national composer's schools in the Latin America countries, creative ways of outstanding composers of Argentina, Brazil, Mexico, Cuba, their influence on formation of the region's original musical culture and methodological observations on the presentation of information about them in the integrated course "Art (cognitive component)" for specialized art education in education institutions of 1-2 levels of accreditation, can make the prospect of further research.
Опис
Ключові слова
інтегрований курс «Мистецтво», музичне мистецтво Латинської Америки, культурно-географічний регіон, тип музичної традиції, integrated course "Art", musical art of Latin America, cultural and geographical region, type of musical tradition
Бібліографічний опис
Васильєва, Л. Л. Музичне мистецтво Латинської Америки доколумбового та колоніального періодів у контексті профільної мистецької освіти [Текст] / Л. Л. Васильєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 1 (85). – С. 139–149.