Сучасні тенденції професійно-педагогічної підготовки фахівців фізичного виховання та спорту в університетах країн Європейського Союзу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Проаналізовано сучасні тенденції професійно-педагогічної підготовки фахівців фізичного виховання та спорту в університетах країн Європейського Союзу. З'ясовано, що Європейська мережа спортивних наук у вищій освіті (ENSSHE) створена для уніфікації Європейської моделі освіти у сфері фізичного виховання та спорту. Модель має рекомендований характер і охоплює п'ять базових циклів дисциплін: загальнонаукові; соціально-гуманітарні; педагогічні; спеціальні; спортивні. Характерна особливість структури професійно-педагогічної підготовки фахівців фізичного виховання та спорту країн Західної Європи - варіативність. Навчальні плани містять три типи курсів - обов'язкові, частково елективні, повністю елективні. З'ясовано, що в університетах Європейського Союзу значна увага приділяється не накопиченню теоретичних знань майбутнього фахівця фізичного виховання та спорту, а розвитку творчого потенціалу студента, його професійно-педагогічного мислення.
The current trends of professional-pedagogical training of specialists of physical education and sport in the universities of the European Union countries are analyzed. It has been found out that European Network of Sport Sciences in Higher Education (ENSSHE) is designed to unify the European models of education in the field of physical education and sport. The model has a recommended character and covers five basic cycles of disciplines: general science; social and humanitarian; pedagogical; special; sport. A characteristic feature of the structure of professional-pedagogical training of specialists of physical education and sport of Western European countries is variability. The curriculum contains three types of courses: compulsory, partially elective, fully elective. It is found out that in the European Union universities considerable attention is paid not to accumulation of the theoretical knowledge of the future specialist of physical education and sport, but to development of creative potential of the student, his professional and pedagogical thinking. Studying of European experience has made it possible to make conclusions that trajectory of professional-pedagogical training of specialists of physical education and sport is revealed in the succession of education stages (transfer-accumulation system, which facilitates mobility for the period of study; introduction of lifelong learning, transparency of qualifications), which is accomplished by a student for acquiring knowledge, skills, approaches to the solution of production situations, and gives an opportunity to combine succession of formal and non-formal education. Future specialist of physical education and sport has a right to choose individual trajectory of education, additional specializations, going through professional-pedagogical practice. Complex of related educational curriculum, which is realized in the institutions of higher education, makes easier successive individual increase inside or between different spheres of professional-pedagogical activity.
Опис
Ключові слова
професійно-педагогічна підготовка, університет, фізичне виховання та спорт, країни Європейського Союзу, навчальні плани, навчальні дисципліни, творчий потенціал студента, professional-pedagogical training, university, physical education and sport, countries of the European Union, curriculum, educational disciplines, creative potential of the student
Бібліографічний опис
Іваній І. В. Сучасні тенденції професійно-педагогічної підготовки фахівців фізичного виховання та спорту в університетах країн Європейського Союзу [Текст] / І. В. Іваній // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 1 (85). – С. 159–171.