Мотиваційні пріоритети молодших школярів у процесі фізичного виховання

Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто й визначено мотиваційні пріоритети учнів початкової школи, їх інтереси у сфері фізичної культури і спорту для підвищення рухової активності та покращення їх стану здоров'я. Проведено анкетування учнів 1–4 класів (163 учня та 180 батьків). Аналіз анкетування засвідчив наявність значного потенціалу шкільних уроків фізичної культури, оскільки більшості учнів уроки фізичної культури подобаються. Водночас, діти висловлювали бажання збільшити кількість ігрових та змагальних моментів, а також використання музичного супроводу на уроках. Дані анкетування батьків показали наявні відмінності у пріоритетах молодших школярів від віку, а також занепокоєння батьків захопленням дітей комп'ютерними іграми, що негативно позначається на самопочутті та здоров'ї дітей.
It is known that formation and preservation of health of citizens is a strategic task of the state, since welfare of the country depends on the state of health of the population. Therefore, there has recently been an increase in scientific interest in finding ways to explore the factors that contribute to improving health of different population groups. One of the factors that negatively affect health of children is lack of motor activity. A questionnaire was conducted for pupils of grades 1–4 (163 pupils and 180 parents). The motivation priorities of students, their interests in the field of physical culture and sports were determined. The analysis of interests in different sports has shown that among girls the most popular are dance groups, gymnastics and swimming, and among boys of 7-9 years old – also dance, but as they grow older, their interests change for sports games (mainly football). As an incentive for engaging in motor activity in boys, achievement of sports results is 61,7 %, improvement of the health status is 55,6 %, and 11,1 % of boys are concerned about the problem of normalizing the body weight in girls by 29,3 %. Absolute majority of students enjoy physical education (83,9 % of boys and 83.6% of girls). However, it should be noted that the number of students who like physical education lessons decreases from year to year. Only 27,5 % of girls and 16,5 % of boys enjoy doing everything at school. Students noted that they did not like the lessons when there were few games, competitive moments, and no musical support was used. The parents' results have revealed the differences in the priorities of junior schoolchildren from the age, as well as the parents' anxiety about their children's passion for playing computer games, which negatively affects health and well-being of children. Parents' support is the main motivation for elementary school students to increase motor activity and improve their health.
Опис
Ключові слова
молодші школярі, фізичне виховання, мотиваційні пріоритети, інтереси, анкетування, junior schoolchildren, physical education, motivational priorities, interests, questionnaires
Бібліографічний опис
Лоза, Т. О. Мотиваційні пріоритети молодших школярів у процесі фізичного виховання [Текст] / Т. О. Лоза // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 1 (85). – С. 257–265.