Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7332
Title: Філософський нарис про майбутнє музики
Other Titles: Philosophical Essay on the Future of Music
Authors: Тарапата-Більченко, Лідія Григорівна
Tarapata-Bilchenko, Lidiia Hryhorivna
Keywords: футуризм
майбутнє музики
«смерть автора»
«смерть виконавця»
«смерть слухача»
культура видовищ
мелосферна аура культури
futurism
future of music
«death of author»
«death of listener»
«death ofperformer»
culture of show
melosphere aura of culture
Issue Date: 2018
Publisher: ФОП Цьома С. П.
Citation: Тарапата-Більченко, Л. Г. Філософський нарис про майбутнє музики [Текст] / Л. Г. Тарапата-Більченко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 35–45.
Abstract: У статті експонується концепт «майбутнє музики» у філософсько-культурологічному вимірі; виокремлено есхатологічні мотиви у сценаріях розвитку музичного мистецтва; узагальнено припущення щодо особливостей функціонування музики в системі «композитор – виконавець – слухач» у культурі ХХІ століття. «Смерть автора», «смерть виконавця» і «смерть слухача» інтерпретуються як визначальні тенденції розвитку майбутньої музичної практики; констатовано ознаки трансформації «культури Ока» і «культури Вуха» в «культуру Видовища»; вказано на практику онлайн-колаборацій та Science art як нові форми створення та побутування музики. Наголошено на необхідності збереження мелосферної аури культури та відновлення функцій музичного мистецтва в сучасному культурному просторі.
The essay gives the analysis of the «future of music» concept in philosophical and cultural aspect. The subject of research is on the intersection of philosophical and musical studies narrative. The essay gives definitions of the «future of music» and the «music offuture», systematizes eschatological patterns presented in futuristic theories of musical art. «Death of author», «death of performer» and «death of listener» are interpreted ad ones that set a trend for the development of future musical practice. The author summarizes hypothesis about functioning of music in the system «composer-performer-listener» in the culture of the XXI century. He states the transformation of «culture of the Eye» and «culture of the Ear» into «culture of the Performance» as long as a final transformation of music from the system of values to the status of commodity as a product of ware and consumption. The author expects changes of conditions and forms of existence of music such as replacement of concert halls to virtual space, increase of audio and visual synthesis, transformation of author to scripter and listener to spectator, applauses to «likes», performers to holographic copies. There is an assumption offormation of on-line collaboration (creation and performance of music in groups on the Internet), extension of innovative search of music beyond music as an art (evolution of musical Science Art, use of scientific achievements for extract of sounds and record of music), rediscovery of musical instruments for creation of mass music and show. The essay finds a crisis state of melosphere aura of culture. It states the necessity of revival of the whole spectrum of musical art in a modern «hard-of- hearing» society. The ways of rescue of music are in a total studying of music as a language of self-expression, self-understanding and communication as long as rethinking of contents of music education.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7332
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tarapata-Bilchenko Filosofskyi.pdf647,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.