Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7340
Title: Спадкоємність вокальних традицій у фаховій підготовці магістрантів
Other Titles: Continuity of Vocal Traditions in the Professional Training of Undergraduates
Authors: Го Яньцзюнь
Ho Yantsziun
Keywords: спадкоємність
вокальні традиції
фахова підготовка
українські й китайські магістранти
continuity
vocal traditions
professional training
Ukrainian and Chinese graduate students
Issue Date: 2018
Publisher: ФОП Цьома С. П.
Citation: Го Яньцзюнь Спадкоємність вокальних традицій у фаховій підготовці магістрантів [Текст] / Го Яньцзюнь // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 134–140.
Abstract: У статті з’ясовано деякі теоретико-методичні аспекти фахової підготовки магістрантів-вокалістів. Визначено, що вона повинна базуватись на спадкоємності вокальних традицій і забезпечувати формування національного звукового ідеалу як в українських, так і у китайських магістрантів. Наголошено на обов’язковості включення до відповідних освітніх програм народної пісні як «генокоду» різних національних культур, а також українського солоспіву, класичної австро-німецької пісні, інтелектуально загостреної камерної лірики минулого століття тощо. Показано, що спадкоємність вокальних традицій у фаховій підготовці магістрантів в Китаї забезпечується китайською народною піснею, що має сформований національний образ світу, власні музично- ментальні відмінності та поетичну систему.
The article reveals the theoretical-methodological aspects of continuity of vocal traditions in professional training of graduate students. It is determined that continuity of vocal traditions in teaching Ukrainian and Chinese graduate students is provided by formation of a sense of national sound ideal, and despite the controversy, there are points of contact, among which we highlight emotional expression, intimacy as a manifestation of national psychology, improvisational freedom and variability of performing dramaturgy. Compulsory inclusion in the vocal training programs of graduate students of folk songs as “genocodes” of various national cultures, as well as a classic Austrian-German song, romantic lyrics, arias from various schools of composers and intellectually sharpened chamber lyrics of the last century has been emphasized. Continuity of vocal traditions in professional training of graduate students in China is provided primarily by the Chinese folk song, which embodies the phenomenon of national culture, has a shaped national image of the world, its own musical-mental differences and poetic system. Continuity of vocal traditions in professional training of Ukrainian graduate students envisages more thorough study of Russian and European theoretical- methodological thought about the centuries-old singing heritage and diligent mastering of vocal works in the whole diversity of their genre palette.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7340
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ho Yantsziun Spadkoiemnist vokalnykh.pdf654,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.