Досвід формування вокально-орфоепічної культури іноземних магістрантів у процесі підготовки до фахової діяльності

Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Цьома С. П.
Анотація
У статті розглянуто питання вокальної освіти іноземних магістрантів в українських музично-педагогічних закладах освіти, формування в них вокально-орфоепічної культури. Визначено сутність цього поняття та його компоненту структуру в єдності художньо-семантичного, технологічно-комунікативного і творчо-компетентнісного складників. Викладено досвід формування орфоепічної культури, методику формування в іноземних магістрантів усвідомленого ставлення до ролі вокальної вимови в досягненні стилістичної достовірності й художньої досконалості виконуваного репертуару, артикуляційно-фонаційної техніки й підготовки до успішної вокально-педагогічної діяльності в галузі формування вокально-орфоепічної культури.
The article discusses the methods of forming vocal-orthoepic culture of foreign graduate students in the process of studying in musical-pedagogical institutions. Various aspects of the study of orthoepic in linguistics, phonetics, formation of speech culture in the field of theatrical art, pedagogy and vocal performance are considered. The essence of the notion “vocal-orthoepic culture ” is characterized, which is understood as the singer’s awareness of the importance of vocal articulation and adequate sound formation for conveying the author’s creative intent, identifying the style and national originality of the work, bringing its artistic meaning to the listeners based on the unity of the word and its expressive- meaningful intonation in the process of reproducing the melody. The main features of the phonetics of Chinese pronunciation that cause problems of PRC students and difficulties in mastering phonetics of the most common vocal art languages - Italian, German, Ukrainian, Russian are considered. The data of the ascertaining diagnostics of the level of formation of vocal- orthoepic culture of foreign graduate students are presented, which have shown that most of them were at the initial level of its formation. The methods of forming vocal-orthoepic culture of foreign graduate students, including auditory observation, self-analysis and self-reporting; a comparative analysis of the artistic and subtextual translation of vocal words; expressive reading ofpoetic text; algorithmization of the formation of articulation- phonetic skills; fixation and self-analysis of muscular-phonation and vocal- auditory sensations; indirect effect on students’ setting to the variation of the actions of the articulation apparatus; trainings on emotional-volitional self-regulation and communicative-suggestive orientation of the singer’s articulation performing actions; the method ofpedagogical analysis of one’s own performance and performance of other singers from the standpoint of mastering vocal-orthoepic skills are characterized. Further research includes studying the issue of transferring vocal performance skills related to the formation of vocal-orthopedics culture in foreign graduate students into their teaching practice.
Опис
Ключові слова
вокальна підготовка, іноземні студенти магістратури, вокально-орфоепічна культура, vocal training, foreign graduate students, vocal-orthoepic culture
Бібліографічний опис
Кьон, Н. Г. Досвід формування вокально-орфоепічної культури іноземних магістрантів у процесі підготовки до фахової діяльності [Текст] / Н. Г. Кьон, Лоу Яньхуа // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 141–149.