Педагогічні умови підготовки китайських студентів магістратури до вокально-викладацької діяльності на засадах соціокультурної адаптації

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Цьома С. П.
Анотація
У статті розглянуто проблему підготовки китайських студентів до викладання вокалу з урахуванням проблем, пов’язаних зі складнощами соціокультурної адаптації. Значущість висвітлених проблем зумовлена зростанням інтересу китайської молоді до отримання вокальної освіти в Україні. Визначено комплекс об’єктивних і суб’єктивних факторів, які впливають на процес підготовки іноземних студентів до майбутньої професійної діяльності. Обґрунтовано педагогічні умови сприяння підготовці китайських студентів до викладання вокалу у вищих освітніх закладах на засадах цілеспрямованого забезпечення їхній соціокультурній адаптації.
The article deals with the problem of training Chinese students for vocal teaching, taking into account the problems that they face in the process of learning in other cultural conditions. The significance of the issues of sociocultural adaptation of foreign students is due to the growing interest of Chinese youth in getting vocal education in Ukraine. The aim of the article is to substantiate pedagogical conditions that will facilitate training of Chinese students for teaching vocals in higher education institutions on the basis of a process of sociocultural adaptation organized in a special way. The method of summarizing the data of scientific and methodological literature, as well as practical experience of foreign students training for teaching vocals, accumulated at the Faculty of Music and Choreography of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky, made it possible to clarify the content of training of a higher school vocal teacher, represented by vocal-performing and methodological-practical competence, which provide mastering of the content of training in the unity and interrelation of general scientific and methodological, psychological-pedagogical, musical professional, vocal-performing and vocal-methodological aspects of training. The pedagogical conditions for successful training of foreign students for vocal and teaching activities are substantiated: formation of an orientation towards active sociocultural adaptation, based on the adoption of the features of multicultural social and educational environment; methodological and pedagogical support of the educational process, which provides for the reduction of psychological and language barriers, vocal-phonation and artistic-creative problems in foreign graduate students; their involvement in active forms of international creative communication and vocal performance in educational and cultural-entertainment forms of communication.
Опис
Ключові слова
іноземні студенти магістратури, соціокультурна адаптація, підготовка до викладання вокалу, foreign graduate students, sociocultural adaptation, training for teaching vocals
Бібліографічний опис
Мен Ян Педагогічні умови підготовки китайських студентів магістратури до вокально-викладацької діяльності на засадах соціокультурної адаптації [Текст] / Мен Ян // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 150–157.