Теоретико-методичні особливості оволодіння джазовою ритмікою на ударних інструментах

Анотація
У статті висвітлено теоретико-методичні особливості оволодіння джазовою ритмікою на ударних інструментах. Розглянуто ритм у джазовій музиці як багаторівневу систему й виділено її складові: чергування біту та офф-біту, синкопування та акцентування, поліритмічність, свінгування. Визначено головні установки сучасних методик з опанування афро- кубинськими стилями, а також стилями фанк і хіп-хоп.
The article highlights theoretical-methodological peculiarities of mastering jazz rhythm on percussion instruments. The rhythm in jazz music is considered as a multi-level system and its components are highlighted: alternation of beat and off-beat, syncopation and accentuation, polyrhythm, swinging. The main settings of modern techniques for development of Afro-Cuban styles, as well as funk and hip-hop styles are defined. In the process of evolution, jazz transferred to a more complex off-bit structure, manifested as periodic strengthening of weak beats in tact and weakening of strong ones. In various performing styles, these structures are complemented by a complex system of syncope and accents. Of particular importance in jazz music is also swing, which can be represented, on the one hand, as the fundamental principle of the existence of jazz, on the other - as a special time continuum inherent in all US culture. The period of Latin American jazz introduced not only new techniques of playing percussion instruments, but also new instruments (conga, pandeiro, ganza, kunkka, surdo, agogo, recoco), which were called “percussion ’’ and do not belong to drum set. Among the modern effective methods of mastering jazz rhythm can be identified methodological works, the authors of which are successful musicians and practitioners. In them, well-known jazz drummers make recommendations for mastering the techniques of jazz performance and mastering the specifics of jazz rhythm. M. Martinez in the manual “Afro-Cuban coordination for percussion instruments ’’ offers a set of exercises and recommendations for mastering specific styles of mambo, Mozambique, song and nanigo. Exercises for development of control and technology ’’ by J. Morello emphasize the special role of the metronome in the daily activities of the drummer. The author determines the limits offunctions of the metronome and warns against absolute subordination to it. The outstanding American drummer, percussionist, teacher and author of methodological works on percussion instruments P. Magadini in his manual “Guide to polyrhythm for musicians ’’ reveals specifics of mastering the most important competence for a jazz drummer, namely, the ability to perform polyrhythmic pattern. Manual of E. Rossetti “Playing the drums in the styles of funk and hip-hop’’ is devoted to the characteristics of the drummer performance of the relevant styles.
Опис
Ключові слова
ударні інструменти, джаз, свінг, афро-кубинські стилі музики, фанк, хіп-хоп, percussion instruments, jazz, Afro-Cuban music styles, funk, swing, hip-hop
Бібліографічний опис
Фрик, В. В. Теоретико-методичні особливості оволодіння джазовою ритмікою на ударних інструментах [Текст] / В. В. Фрик, С. П. Зуєв // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 244–253.