Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7431
Title: Методологічні основи формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю
Other Titles: Methodological Bases of Formation of Health-Saving Competence of Future Specialists of Agrarian Profile
Authors: Харченко, Сергій Миколайович
Kharchenko, Serhii Mykolaiovych
Keywords: здоров'язбережувальна компетентність
професійна компетентність
майбутні фахівці аграрного профіля
професійно-прикладна фізична підготовка
health-saving competence
professional competence
future specialists of agrarian profile
professional-applied physical training
Issue Date: 2019
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Харченко, С. М. Методологічні основи формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю [Текст] / С. М. Харченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 4 (88). – С. 128–138.
Abstract: Дану статтю присвячено проблемі визначення й обґрунтування методологічних основ формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх фахівців аграрного профіля у процесі професійно-прикладної фізичної підготовки з урахуванням таких методологічних підходів: професійно особистісного, діяльнісного, холістичного та компетентнісного. Також ураховувалися загальнодидактичні принципи (науковості, доступності, систематичності й послідовності, активності і самостійності, зв'язку навчання з практикою) та спеціальні принципи формування здоров'язбережувальної компетентності майбутніх фахівців аграрного профіля.
The article is devoted to the problem of determination and substantiation of methodological bases for the formation of health-saving competence of future specialists of agrarian profile in the process of professional-applied physical training, taking into account the following methodological approaches: professional-personal, activity, holistic, and competence. General didactic principles (scientism, accessibility, systematicity and consistency, activity and independence, connection of learning with practice) and special principles of formation of health-saving competence of future specialists of agrarian profile were also taken into account. The results of the theoretical analysis of psychological-pedagogical and scientific- methodological literature show that formation of health-saving competence of future specialists of agrarian profile in the process of PAPT is an actual problem of pedagogy, which is not sufficiently investigated. Graduates of agrarian universities should be prepared for professional activity in specific conditions, among which the energetic nature of motor activity and special external conditions of activity, which requires high level of formation of such qualities as activity, ability to adapt in the social and professional fields, high level of physiological and psychological capabilities. The ability of specialists of such a profile to carry out professional activities depends not only on their professional training, but also requires a high level of physical, mental, social and spiritual health. Materials of research can be used by teachers of physical culture in the process of professional-applied physical training of future specialists of agrarian profile.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7431
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kharchenko_Metodolohichni osnovy.pdf994,04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.