Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7459
Title: Проблеми збереження і зміцнення здоров'я студентів аграрного профілю під час навчання у ЗВО
Other Titles: Problems of Preservation and Strengthening of Health of Students of the Agrarian Profile During Studying in HEI
Authors: Харченко, Сергій Миколайович
Kharchenko, Serhii Mykolaiovych
Keywords: здоров'язбереження
студент,
аграрний заклад вищої освіти
фізичне виховання
педагогічні умови
здоровий спосіб життя
healthcare
student
agrarian higher education institution
physical education
pedagogical conditions
healthy lifestyle
Issue Date: 2019
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Харченко, С. М. Проблеми збереження і зміцнення здоров'я студентів аграрного профілю під час навчання у ЗВО [Текст] / С. М. Харченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 3 (87). – С. 94–105.
Abstract: У статті обґрунтовуються здоров'язбережувальні освітні технології, використання яких в освітньому процесі сприяю покращення здоров'я всіх учасників освітнього процесу. У більш вузькому розумінні до здоров'язбережувальних технологій належать педагогічні прийоми, методи, технології, які не завдають прямої або непрямої шкоди здоров'я учасників освітнього процесу, забезпечують безпечні умови перебування, навчання та роботи в закладі освіти. Концепція базуються на положеннях системного, синергетичного, діяльнісного, особистісно-орієнтованого, інтегративно-інноваційного, компетентнісного, технологічного, акмеологічного підходів до реалізації методичної системи застосування оздоровчих технологій у процесі фізичного виховання студентів.
The article substantiates health-saving educational technologies, the use of which in the educational process helps to improve the health of all participants in the educational process. In a narrower sense, health-saving technologies include pedagogical techniques, methods, technologies that do not cause direct or indirect harm to the health of the participants in the educational process, provide safe conditions for stay, study and work in an education institution. The concept is based on the provisions of systems, synergetic, activity, personality-oriented, integrative-innovative, competence, technological, acmeological approaches to the implementation of a methodological system for the application of health-saving technologies in the process of physical education of students. The paper analyzes the literature; the essence of the problem, which consists in formation of health-saving competence of students in the process of physical education, is substantiated; analysis of curriculum of physical education during a long historical period is conducted; the genesis of the sequence and continuity of the use of health-saving means in the system of physical education is studied. Materials of research can be used by teachers of physical culture of higher agricultural education institutions in the process of professional-applied physical training of future specialists of agricultural profile. Perspective directions of further studies are seen in: improvement of educational and methodological support of formation of health-saving competence; search of motivational resources for the establishment of the values of a healthy lifestyle in society; development of pedagogical principles of professional self-improvement and continuous professional development of future professionals of agrarian profile.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7459
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kharchenko_Problemy zberezhennia.pdf1,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.