Проблеми збереження і зміцнення здоров'я студентів аграрного профілю під час навчання у ЗВО

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті обґрунтовуються здоров'язбережувальні освітні технології, використання яких в освітньому процесі сприяю покращення здоров'я всіх учасників освітнього процесу. У більш вузькому розумінні до здоров'язбережувальних технологій належать педагогічні прийоми, методи, технології, які не завдають прямої або непрямої шкоди здоров'я учасників освітнього процесу, забезпечують безпечні умови перебування, навчання та роботи в закладі освіти. Концепція базуються на положеннях системного, синергетичного, діяльнісного, особистісно-орієнтованого, інтегративно-інноваційного, компетентнісного, технологічного, акмеологічного підходів до реалізації методичної системи застосування оздоровчих технологій у процесі фізичного виховання студентів.
The article substantiates health-saving educational technologies, the use of which in the educational process helps to improve the health of all participants in the educational process. In a narrower sense, health-saving technologies include pedagogical techniques, methods, technologies that do not cause direct or indirect harm to the health of the participants in the educational process, provide safe conditions for stay, study and work in an education institution. The concept is based on the provisions of systems, synergetic, activity, personality-oriented, integrative-innovative, competence, technological, acmeological approaches to the implementation of a methodological system for the application of health-saving technologies in the process of physical education of students. The paper analyzes the literature; the essence of the problem, which consists in formation of health-saving competence of students in the process of physical education, is substantiated; analysis of curriculum of physical education during a long historical period is conducted; the genesis of the sequence and continuity of the use of health-saving means in the system of physical education is studied. Materials of research can be used by teachers of physical culture of higher agricultural education institutions in the process of professional-applied physical training of future specialists of agricultural profile. Perspective directions of further studies are seen in: improvement of educational and methodological support of formation of health-saving competence; search of motivational resources for the establishment of the values of a healthy lifestyle in society; development of pedagogical principles of professional self-improvement and continuous professional development of future professionals of agrarian profile.
Опис
Ключові слова
здоров'язбереження, студент,, аграрний заклад вищої освіти, фізичне виховання, педагогічні умови, здоровий спосіб життя, healthcare, student, agrarian higher education institution, physical education, pedagogical conditions, healthy lifestyle
Бібліографічний опис
Харченко, С. М. Проблеми збереження і зміцнення здоров'я студентів аграрного профілю під час навчання у ЗВО [Текст] / С. М. Харченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 3 (87). – С. 94–105.