Модель формування креативної компетентності майбутнього вчителя початкової школи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті подано модель формування креативності майбутніх учителів початкової школи, здійснено її компонентний аналіз, визначено комплекс умов, що сприяють успішному формуванню креативної компетентності майбутнього фахівця. У моделюванні дотримано певної логіки, структуру моделі представлено в єдності блоків: цільового, організаційно-змістового, процесуально-технологічного, контрольно-регулюючого та результативного. Схарактеризовано мету, завдання і принципи означеної моделі, підкреслено важливість урахування низки методологічних підходів, спроектовано її результат.
The article emphasizes that education has always been a mirror of socio-economic, cultural-historical processes not only in our country, but also in others. The main task in the conditions of transformation of the social structure of our state, integration of Ukraine into the world cultural and economic space is to change the system of education, focusing on formation of a creative personality, ready for change, professional mobility, successful self-realization. The study used the definition: creative competence of future teacher is an integrated professional and personality characteristic of his personality, which enables effectiveness of its activities in various situations of pedagogical communication in the educational environment of the university. Creative competence as a system-specific component in the structure of professional competence of future teacher is determined, determining factor of his professionalism is discussed. The main method of research is modeling of formation of creative competence of future teachers of primary school, aimed at increasing its effectiveness in accordance with demands of modern society. Under the model of formation of creative competence of future teacher, we understand description and theoretical justification of the structural and functional components of the specified process. Therefore, it is logical to consider the designation of an object of modeling - the process of forming creative competence of future teacher in the process of professional training at the university. Therefore, the model developed by us, implemented in the environment of fundamental disciplines, includes the following structural units: target, organizational- content, process-technological, control-regulating and productive. The effectiveness of this model is conditioned by a clear distinction between goals, objectives, principles of interaction between subjects of creative educational space, content, forms and methods, conditions, as well as the results that are achieved.
Опис
Ключові слова
компетентність, креативність, креативна компетентність, моделювання, формування, структурні блоки, competence, creative competence, creativity, modeling, formation
Бібліографічний опис
Яковишина, Т. Модель формування креативної компетентності майбутнього вчителя початкової школи [Текст] / Т. Яковишина // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 2 (86). – С. 129–139.