Рівні забезпечення якості підготовки фахівців з кібербезпеки в закладах вищої освіти США

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено результати дослідження забезпечення якості підготовки фахівців з кібербезпеки в США. Шляхом аналізу умов дотримання високих стандартів підготовки фахівців ІТ-галузі встановлено, що забезпечення якості формується на 3 рівнях: федеральному (державний контроль), галузевому (система сертифікації) та рівні закладу освіти (акредитація, на добровільній основі, самостійно задля рейтингу). Установлено, що якість вищої освіти - це рівень отриманих особою знань, умінь та професійних навичок відповідно до мети, визначеної закладом освіти. Практичне значення дослідження полягає в можливості екстраполяції передових ідей американського досвіду в систему вищої освіти України.
The purpose of the article is to highlight the results of research of the quality of cybersecurity specialists training in the American institutions of higher education with subsequent implementation of its progressive ideas in the Ukrainian system of higher education. Through a theoretical analysis of systematic measures to test the quality of training for cybersecurity specialists and conditions for adherence to high standards of IT industry education, it has been established that quality of education in the United States is carried out at three levels: federal level with the state system of control, branch level and level of higher education institution. Due to the use of predictive methods, in order to borrow progressive ideas of quality assurance of higher education in the national education system, it was established that quality of higher education is most often considered by the level of knowledge and professional skills acquired by a person in accordance with the purpose determined by higher education institution. State control is carried out at the federal level commissions of the States, which is the regional accreditation commissions; at the branch level (adjusting the needs of its industry) plays a certification system; at the level of educational establishment provided by the external evaluation, which conduct independent agency, created on the initiative of professional associations and universities. The control procedure is carried out with criteria and indicators developed by the independent agency. When compiling accreditation analysis report, higher education institution determines the conformity of educational services to the relevant criteria. The practical significance of the study is to improve qualitative and quantitative assessment of the achieved level of the relevant educational professional skills of a cyber security specialist prepared by the system of national higher education. The result can be adoption of main audit criteria of institutions of higher education into the system of Quality assurance in higher education (compliance of the educational programs with industry requirements, provision of material, scientific and methodological, personnel resources of the educational process, a decentralized approach to the introduction of higher education standards and effectiveness of management of the education institution).
Опис
Ключові слова
якість вищої освіти, рівень ОПХ фахівця з кібербезпеки, акредитація, стандартизація, сертифікація, федеральний рівень забезпечення якості, галузевий рівень забезпечення якості, забезпечення якості на рівні закладу освіти, quality of higher education, cybersecurity specialist qualification level, accreditation, certification, standardization, federal quality assurance level, industry quality assurance level, university quality assurance level
Бібліографічний опис
Бистрова, Б. Рівні забезпечення якості підготовки фахівців з кібербезпеки в закладах вищої освіти США [Текст] / Б. Бистрова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 2 (86). – С. 140–149.