Особливості застосування прогресивних методів навчання хореографічних дисциплін в умовах професійної діяльності А. М. Мессерера

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено та узагальнено професійну діяльність Асафа Михайловича Мессерера, досліджується питання необхідності постійного пошуку та застосування прогресивних ідей і методів навчання хореографічних дисциплін, які сприяють розвитку історії мистецтва в цілому. На основі досягнень професійної діяльності балетмейстера 20-го ст. розвивається та збагачується теорія та методика викладання класичного танцю та поява подальших напрямів хореографічних дисциплін. Доведено, що науково-педагогічна діяльність А. М. Мессерера – це інтелектуальна творча Діяльність, що спрямована на здобуття й використання нових теоретичних знань з практичним підґрунтям.
The article highlights and generalizes peculiarities of use of progressive methods of teaching choreographic disciplines on the example of vital, creative and pedagogical activity of A. M. Messerer. To achieve the goal, a set of methods, in particular general scientific (analysis, synthesis, generalization, systematization), which were used to determine the state of development of the problem and characteristics of progressive methods of teaching choreographic disciplines in the conditions of A. S. Messerer's professional activity and specific scientific (biographical, historical-genetic and retrospective analysis), which allowed to highlight life and creative path of Asaf Messerer and his contribution to development of choreographic education. Based on historical and scientific works of choreographic art researchers, enrichment of teaching methods, teaching techniques and system of classical dance during the choreographer's teaching have been highlighted. Progressive methods of teaching choreographic disciplines, which enriched the system of classical dance with their existence, opened new names of classical ballet teachers, students, performers of the main parties in ballet performances by the choreographer during his pedagogical work have been revealed. The teachers-followers of the teaching system of A. Messerer, who adopted pedagogical background of the choreographer, are characterized. It has been found out that in the process of their activity pedagogues, choreographers, choreographers, dancers should all the time be in search of new teaching methods, but take into account the canons and methods of teaching formed for many years. The study does not exhaust all the aspects of the problem and requires further research and search for new methods of teaching choreographic disciplines in choreographic education.
Опис
Ключові слова
прогресивність, ідея, методи навчання, балетмейстер, класичний танець, викладання, хореографічна освіта, progressiveness, idea, teaching methods, choreographer, classical dance, teaching
Бібліографічний опис
Калашник, С. Особливості застосування прогресивних методів навчання хореографічних дисциплін в умовах професійної діяльності А. М. Мессерера [Текст] / С. Калашник // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 2 (86). – С. 183–192.