Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7500
Title: Готовність майбутнього вчителя до розвитку творчого мислення молодших школярів при вивченні математики в сучасній освітній практиці
Other Titles: Readiness of the Future Teacher to Develop the Creative Thinking of Younger Students in the Study of Mathematics in Modern Educational Practice
Authors: Васько, Ольга Олександрівна
Vasko, Olha Oleksandrivna
Кондратюк, Світлана Миколаївна
Kondratiuk, Svitlana Mykolaivna
Keywords: готовність
готовність до розвитку творчого мислення
розвиток творчого мислення
творче мислення
молодші школярі
рівні готовності студентів до розвитку творчого мислення
структура готовності
майбутні вчителі початкових класів
readiness
readiness for the development of creative thinking
development of creative thinking
creative thinking
junior schoolchildren
level of readiness of students to develop creative thinking
readiness structure
future teachers of elementary school
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Васько, О. О. Готовність майбутнього вчителя до розвитку творчого мислення молодших школярів при вивченні математики в сучасній освітній практиці [Текст] / О. О. Васько, С. М. Кондратюк // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 56–63.
Abstract: Стаття спрямована на з'ясуванні стану розробленості проблеми формування готовності майбутнього вчителя початкових класів до розвитку творчого мислення молодших школярів при вивченні математики в сучасній освітній практиці. Для вирішення проблеми використано такі методи дослідження як аналіз навчальних програм і науково-педагогічної літератури, опитування, статистична обробка даних. Уточнено поняття «готовність майбутнього вчителя до розвитку творчого мислення молодших школярів» - стійке особистісне утворення, в якому інтегровані мотиви, цінності, знання, вміння та особистісні якості майбутнього фахівця, необхідні для здійснення розвитку творчого мислення молодших школярів. До структури готовності майбутнього вчителя до розвитку творчого мислення молодших школярів включено мотиваційно-цільовий, когнітивний і операційний компоненти. Аналіз програм навчальної дисципліни «Методика навчання освітньої галузі “Математика”» свідчить, що в більшості з них в меті та завданнях не робиться акцент на підготовку студентів до розвитку творчого мислення молодших школярів при вивченні математики. Проте аналіз змісту практичних занять і самостійної роботи вказує на наявність завдання зорієнтованих на вироблення готовності до розвитку творчого мислення молодших школярів засобами математики. Результати опитування студентів свідчать, що у більшості домінуючим є середній рівень когнітивного і операційного компонентів готовності до розвитку творчого мислення молодших школярів, проте мотиваційний компонент у більшості респондентів сформований на високому рівні, що свідчить про усвідомлення студентами потреби в розвитку творчого мислення молодших школярів. Перспективи подальших наукових розвідок вбачаємо у теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці педагогічних умов формування готовності майбутнього вчителя початкових класів до розвитку творчого мислення молодших школярів при вивченні математики.
The article seeks to clarify the state of development of the problem of formation of the readiness of the future teacher of elementary school to the development of creative thinking of younger students in the study of mathematics in modern educational practice. To solve the problem, such research methods as the analysis of educational programs and scientific-pedagogical literature, surveys, statistical data processing were used. The concept "readiness of the future teacher for the development of creative thinking of junior schoolchildren" is specified. What is to be understood in the study as a persistent personal formation, in which the integrated motives, values, knowledge, skills and personal qualities of the future specialist are necessary for the development of the creative thinking of junior pupils. The structure of the readiness of the future teacher to develop the creative thinking of junior schoolchildren includes motivational, target, cognitive and operational components. The analysis of the programs of educational discipline "Methodology of studying the educational branch" Mathematics "indicates that in most of them in the purpose and tasks there is no emphasis on preparing students for the development of creative thinking of junior students in the study of mathematics. However, the analysis of the content of practical classes and independent work indicates the presence of a task oriented to develop readiness for the development of creative thinking of younger students by means of mathematics. The results of the student survey indicate that the majority of the dominant is the average level of cognitive and operational components of readiness for the development of creative thinking of junior pupils, but the motivational component of the majority of respondents is formed at a high level, which testifies to students' awareness of the need to develop the creative thinking of junior pupils. The prospects of further scientific research are seen in the theoretical substantiation and experimental verification of the pedagogical conditions for the formation of the readiness of the future teacher of elementary school for the development of creative thinking of junior pupils in the study of mathematics.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7500
Appears in Collections:Актуальні питання природничо-математичної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vasko_Kondratiuk Hotovnist maibutnoho.pdf866,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.