Використання досвіду А. Макаренка в попередженні порушень поведінки дітей з особливими освітніми потребами

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розкрито та обґрунтовано основні положення попередження подолання порушень поведінки в системі А. Макаренка. Метою статті є розкриття використання досвіду А. Макаренка в попередженні порушень поведінки дітей, які мають особливі освітні потреби. Зокрема, особлива увага приділена базовим допоміжним факторам подолання порушень поведінки. Автором зазначено, що практичне значення окреслених положень є важливим для педагогів загальної та спеціальної освіти в корекційно-освітньому процесі. Це дало можливість узагальнити наукові факти, обґрунтувати та висвітлити основні положення системи А. Макаренка у світлі попередження порушень поведінки у закладах як спеціальної, так і інклюзивної освіти.
The article reveals and substantiates the main provisions of prevention of the behavioral disorders in A. Makarenko’s system, which is relevant for both children with typical development and with special educational needs. The purpose of the article is to reveal the use of experience of A. Makarenko in prevention of behavioral disorders of children with special educational needs. In particular, the main attention is paid to the basic aspects of prevention of behavioral disorders: formation of the inhibition behavior function, the ability to orient in the environment; formation of courtesy; upbringing the habit of giving way to a friend; organization of protection of every child, belief in the child’s ability to act adequately to the situation and auxiliary aspects: the use of the admission “act of secrecy”, advance of respect. Research methods are analysis and synthesis, induction and deduction, abstraction and modeling. The results of the study indicate the need and effectiveness of the use of these provisions in the theory and practice of modern education, since according to statistics, today every tenth child has problems with behavior for children with typical development and with special educational needs. The author states that the practical significance of the above-mentioned provisions is important for teachers of general and special education in the correctional and educational process for both children with typical development and with special educational needs. This has made it possible to generalize scientific facts, to substantiate and highlight the main provisions of A. Makarenko’s system in the light of prevention of behavioral violations both in institutions of special and inclusive education. As a conclusion, it can be noted that the main mechanism of prevention is the ability of the teacher to pick the key to the child, not to look at him/her with a biased view and an attempt to influence him/her by his authority. Prospects for further scientific research will address prevention of behavioral abnormalities in each individual nosology for both children with typical development and with special educational needs.
Опис
Ключові слова
інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами, попередження порушення поведінки, inclusive education, children with special educational needs, prevention, behavioral disorders
Бібліографічний опис
Прядко, Л. О. Використання досвіду А. Макаренка в попередженні порушень поведінки дітей з особливими освітніми потребами [Текст] / Л. О. Прядко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 5 (89). – С. 280–290.