Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7811
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБойченко, Марина Анатоліївна-
dc.contributor.authorBoichenko, Maryna Anatoliivna-
dc.contributor.authorІонова, Ірина Миколаївна-
dc.contributor.authorIonova, Iryna Mykolaivna-
dc.contributor.authorЧистякова, Ірина Анатоліївна-
dc.contributor.authorChystiakova, Iryna Anatoliivna-
dc.date.accessioned2019-10-28T14:52:03Z-
dc.date.available2019-10-28T14:52:03Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationБойченко, М. А. Виховна робота з обдарованою учнівською молоддю з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти США [Текст] / М. А. Бойченко, І. М. Іонова, І. А. Чистякова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 6 (90). – С. 3–12.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7811-
dc.description.abstractУ статті схарактеризовано напрями та форми виховної роботи з обдарованою учнівською молоддю з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти США. Подано характеристики обдарованих дітей та молоді з обмеженими можливостями, на позначення яких в англомовній літературі використовується термін «двічі виняткові учні». Окреслено вимоги до навчального середовища, сприятливого для розкриття потенціалу двічі виняткових учнів.uk_UA
dc.description.abstractThe article describes directions and forms of upbringing of gifted students with special educational needs in general secondary education institutions in the United States. Characteristics of gifted children and youth with disabilities are given. The requirements for learning environment, which supports socio-emotional needs of twice exceptional students and helps develop their abilities, are outlined, in particular: calm atmosphere and predictability, recognition of individual characteristics and respect for twice exceptional students; encouraging 2e students to develop their potential through specially organized activities, taking into account their strengths and weaknesses, creating flexible learning groups, etc.; assessing achievements within students’ individual progress and modeling compensation strategies to meet their socio-emotional needs; prohibition of labeling. It is proved that effectiveness of upbringing of gifted students with special educational needs depends on active involvement of all stakeholders in this process, namely: general education teachers, special education teachers, gifted education teachers, psychologists, school councilors, school administration, parents and others. The importance of establishing cooperation with families in organizing upbringing of twice exceptional students is emphasized. Parents can become a valuable source of information about the child’s strengths, preferences, creativity, motivation, attention, etc. that allows teachers to determine the educational trajectory that best fits the characteristics of a twice exceptional child. Forms of school-family collaboration in upbringing of a gifted child with special educational needs include face-to-face consultations, telephone conversations, and online meetings. The frequency of communication with parents varies depending on the problems of the particular child and can be weekly, bi-weekly, monthly, etc. Based on the study of directions and forms of upbringing of gifted student youth with special educational needs in general secondary education institutions in the USA, we have identified progressive conceptual ideas of American experience that can be used in practice of domestic schooling, in particular: organization of upbringing of twice exceptional students on the basis of identification procedures that address strengths and weaknesses of a gifted child with special needs and fully reveal their potential; creation of the safe favourable learning environment for twice exceptional students; establishing cooperation between all stakeholders of the process of upbringing of twice exceptional students; creation of problemsolving groups for facilitating development of abilities of gifted students with special educational needs, etc.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherСумДПУ імені А. С. Макаренкаuk_UA
dc.subjectвиховна роботаuk_UA
dc.subjectобдаровані учні з особливими освітніми потребамиuk_UA
dc.subjectдвічі виняткові учніuk_UA
dc.subjectСШАuk_UA
dc.subjecteducational workuk_UA
dc.subjectgifted students with special needsuk_UA
dc.subjecttwice exceptional studentsuk_UA
dc.subjectUSAuk_UA
dc.titleВиховна робота з обдарованою учнівською молоддю з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти СШАuk_UA
dc.title.alternativeUpbringing of Gifted Students with Special Educational Needs in General Secondary Education Institutions in the United Statesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc376-056.45(73)uk_UA
dc.identifier.orcid0000-0002-0543-8832-
dc.identifier.orcid0000-0001-9284-9308-
dc.identifier.orcid0000-0001-8645-510X-
dc.identifier.doi10.24139/2312-5993/2019.06/003-012-
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boichenko_ionova_Chystiakova.pdf708,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.