Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7832
Title: Особливості здійснення соціально-педагогічного супроводу сімʼї в закладах освіти
Other Titles: Features of the Implementation of Social and Pedagogical Support of the Family in Education Institutions
Authors: Іонова, Ірина Миколаївна
Ionova, Iryna Mykolaivna
Корінна, Ганна
Korinna, Hanna
Keywords: сімʼя
суспільство
дитина
соціально-педагогічний супровід
соціальний педагог
заклад освіти
family
society
child
social and pedagogical support
social pedagogue
teacher
education institution
Issue Date: 2019
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Іонова, І. Особливості здійснення соціально-педагогічного супроводу сімʼї в закладах освіти [Текст] / І. Іонова, Г. Корінна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 6 (90). – С. 266–276.
Abstract: Питання соціально-педагогічного супроводу сімʼї є актуальним на сьогоднішній день. Вивчення цього питання обґрунтовується низкою причин, серед яких: складні сімейні стосунки; неготовність молоді до виконання батьківських обов’язків; відсутність підготовки батьків до виконання батьківських обовʼязків; руйнування усвідомлення молодими людьми цінності батьківства та материнства тощо. У статті подано результати наукових пошуків, що дозволило розкрити теоретичні аспекти сімейного виховання, визначити особливості процесу соціальнопедагогічного супроводу сім’ї соціальним педагогом. На основі наукової літератури зазначено, що соціально-педагогічний супровід в системі освіти спрямований на створення соціальних умов для задоволення законних інтересів, свобод, реалізації права дитини на освіту, її розвиток і сприяє взаємодії закладів освіти, сімʼї й суспільства у вихованні дітей, їхній адаптації до умов соціального середовища, забезпечує консультативну допомогу батькам. Також визначено, що соціальнопедагогічний супровід сімʼї в закладах освіти відбувається поетапно, а саме: підготовчий етап, етап здійснення соціально-педагогічного супроводу, завершення соціально-педагогічного супроводу. Однак, це питання не вичерпує всіх аспектів проблеми, перспектива подальших досліджень – це розробка програми соціальнопедагогічного супроводу сімʼї в закладах освіти.
The issue of social and pedagogical support for the family is relevant nowadays. The study of this issue is substantiated by a number of reasons, namely: complex family relationships; unpreparedness of youth to perform parental responsibilities; lack of parents’ preparation for parental responsibilities; destruction of the awareness of young people of the value of paternity and maternity, etc. The purpose of the article is to analyze the issue of social-pedagogical support for the family; clarification of the essence of the concepts of “social and pedagogical support of the family” and definition of peculiarities of the implementation of socio-pedagogical support of the family in education institutions. The article presents the results of scientific researches, which allowed to reveal the theoretical aspects of family education, to determine the peculiarities of the process of socialpedagogical support of the family by a social pedagogue. The essence of the concept of “socio-pedagogical support” is analyzed and it is determined that social pedagogical support of the family is a special type of social pedagogical activity of social pedagogue and teachers aimed at identifying family problems and carrying out a complex of measures in order to provide timely assistance to the family. On the basis of scientific literature it is noted that social and pedagogical support in the system of education is aimed at creating social conditions for the satisfaction of legitimate interests, freedoms, the realization of the right of the child to education, its development and facilitates interaction of education institutions, families and society in the education of children, their adaptation to conditions of the social environment, provides consultative assistance to parents. It is also determined by the authors, that social-pedagogical support of the family in education institutions is carried out in stages, namely: preparatory stage, stage of implementation of social and pedagogical support, completion of social and pedagogical support. However, this question does not exhaust all the aspects of the problem, the prospect of further research – development of a program of social-pedagogical support of the family in education institutions.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7832
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ionova_Korinna_Osoblyvosti.pdf703,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.