Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/805
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБондар, Л. В.-
dc.contributor.authorBondar, L. V.-
dc.contributor.authorШумченко, Т. І.-
dc.contributor.authorShumchenko, T. I.-
dc.date.accessioned2017-01-10T10:44:51Z-
dc.date.available2017-01-10T10:44:51Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationБондар, Л. В. Оволодіння риторичними засобами виразності студентами фізико-технічних факультетів у процесі навчання франкомовної дискусії [Текст] / Л. В. Бондар, Т. І. Шумченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 44–50.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/805-
dc.description.abstractМетою статті є обґрунтування значущості оволодіння риторичними прийомами та засобами виразності студентами фізико-технічних спеціальностей для ефективного навчання професійно спрямованої франкомовної дискусії. Було застосовано такі методи дослідження, як критичний аналіз наукової літератури та лінгво-методичний аналіз франкомовних зразків текстів дискусійного характеру. З’ясовано, що у представників технічної галузі спостерігається домінування лівопівкульвових стратегій, тому розвиток метафоричного, асоціативного мислення шляхом оволодіння риторичними прийомами й фігурами є необхідною передумовою ефективності відповідного навчання, що може бути досягнуто за допомогою виконання розроблених завдань. Перспективою подальших наукових розвідок є дослідження невербальних засобів комунікації у процесі навчання студентів франкомовного говоріння.uk_UA
dc.description.abstractThe article deals with the question of teaching French professionally oriented discussion to physical and technical specialties students. The purpose of the article is to analyze and justify the importance of rhetorical figures speech mastering by technical specialilties students when they learn how lead and hold a discussion. The theoretical research methods such as critical analysis of research literature and linguistic-methodological analysis of French texts have been applied. The research has showen that the process of professionally oriented language learning is associated with cognitive peculiarities specific for students of technical and physical faculties. These peculiarities can be explained by the dominant functions of right or left-hemisphere strategies of the individual which have the influence on mastering French professionally oriented discussion effectiveness. It was determined that the most part of future specialists of technical sphere have an analytical style and they use left hemisphere strategies during the process of learning which are reflected in their dominant ways of the information perception, treatment and reproduction. So, mastering of rhetorical devices and techniques by future specialists of technical sphere will contribute to the development of their metaphorical and associative thinking and will activate the application of right hemisphere strategies responsible for the creative learning aspects. The main types of associations based on different relationships between two subjects, notions or phenomena have been examined. Three traditional rhetoric categories – logos, pathos and ethos have beed described. The most important rhetorical devices and figures speech which can be employed by the students and can express different ways to persuade or inform their potential listeners have been analyzed: metaphor as an implicit comparison, simile, anaphora, antithesis, and chiasmus. The authors also propose some examples of exercises for development of the associative thinking and mastering of rhetorical devices and techniques by future specialists of technical sphere. Taking into consideration all the mentioned above the conclusion can be drawn that the acquisition of the rhetorical skills during the learning process will stimulate the development of the creative potentialities of the students of technical universities. The questions of the influence of nonverbal communication on mastering French professionally oriented discussion effectiveness require further development.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectриторичні засобиuk_UA
dc.subjectrhetorical devicesuk_UA
dc.subjectдискусіяuk_UA
dc.subjectdiscussionuk_UA
dc.subjectметафораuk_UA
dc.subjectmetaphoruk_UA
dc.subjectасоціативне мисленняuk_UA
dc.subjectassociative thinkinguk_UA
dc.subjectкомунікативна метаuk_UA
dc.subjectcommunicative purposeuk_UA
dc.subjectстуденти фізико-технічних факультетівuk_UA
dc.subjectstudents of physical and technical facultiesuk_UA
dc.subjectміжкультурна комунікаціяuk_UA
dc.subjectintercultural communicationuk_UA
dc.subjectстратегіяuk_UA
dc.subjectstrategyuk_UA
dc.titleОволодіння риторичними засобами виразності студентами фізико-технічних факультетів у процесі навчання франкомовної дискусіїuk_UA
dc.title.alternativeMastering of Rhetorical Devices by the Students of Physical and Technical Faculties While Learning to Debate in Frenchuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc378.147:811uk_UA
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ovolodinnia rytorychnymy zasobamy.pdf507,76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.