Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/810
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЄременко, Ольга Володимирівна-
dc.contributor.authorYeremenko, Olha Volodymyrivna-
dc.date.accessioned2017-01-10T13:42:03Z-
dc.date.available2017-01-10T13:42:03Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationЄременко, О. В. Теоретико-методологічні орієнтири підготовки фахівців мистецько-педагогічного профілю [Текст] / О. В. Єременко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 81–87.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/810-
dc.description.abstractУ статті розкрито сутність та проаналізовано теоретичні підходи до підготовки фахівців з музичного мистецтва. Підкреслено, що підготовка спеціалістів художньо-педагогічного профілю базується на теоретичних підходах, що розкривають національну парадигму підготовки професіоналів у сфері мистецтва, гуманістичні основи музичного навчання, аксіологічні підходи до навчання музикантів-педагогів, екзистенційно-емоційний напрям музичного навчання, прогностичні орієнтири професійної підготовки. Обґрунтовано провідні узагальнені позиції щодо визначної ролі консолідаційного підходу як теоретичної основи означеної підготовки.uk_UA
dc.description.abstractThe article is devoted to the theoretical-methodological bases of training of the specialists in the field of art at the pedagogical universities. It is emphasized that training of specialists of artistic-pedagogical profile is based on theoretical approaches that reveal the national paradigm of professional training in the sphere of arts, humanistic foundations of music education, axiological approaches to the training of musicians-teachers, existential-emotional direction of musical education, predictive prognostic guidelines of professional training. The main role of the consolidation approach as a theoretical basis of the considered training is revealed. The outlined approach ensures that interaction of musical and professional, pedagogical and practical and research areas of training specialists of the artistic-pedagogical profile, the unity of cognitive-searching, appraising and interpretative, creative-productive activities while preserving the contents of each, and justifies the main principles of the implementation of this training and the basic guidelines for its modifications. It is emphasized that special musical training in the context of training in the art cannot be interpreted lower in rank; it is subject to the research priorities of the educational process. Besides, pedagogical direction in the context of a holistic process of training in music and arts also has no right to cede any of the performing or research, as in future educational activities of specialists of the highest qualification level of the teaching skill is no less important than other areas of training. It is stressed that cognitive activity includes opportunities for assessment of the information received, implementation of creative approaches of the students in the mastery of certain knowledge. Evaluation of actions can accompany the processes of learning and creativity. Creative approaches, in turn, significantly enrich educational activities as well as create conditions for a productive assessment of the results of cognition.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectфахівці з музичного мистецтваuk_UA
dc.subjectspecialists in musical artuk_UA
dc.subjectнаціональна парадигмаuk_UA
dc.subjectnational paradigmuk_UA
dc.subjectгуманістичні основиuk_UA
dc.subjecthumanistic foundationsuk_UA
dc.subjectаксіологічні підходиuk_UA
dc.subjectaxiological approachesuk_UA
dc.subjectакмеологічна спрямованість навчання майбутніх фахівцівuk_UA
dc.subjectacmeologic orientation of future specialists’ traininguk_UA
dc.titleТеоретико-методологічні орієнтири підготовки фахівців мистецько-педагогічного профілюuk_UA
dc.title.alternativeTheoretical and Methodological Guidelines For the Preparation of Specialists of Music-Pedagogical Profileuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc378.637.016:78(043.3)uk_UA
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Teoretyko-metodolohichni oriientyry.pdf502,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.