Методичні аспекти формування готовності майбутніх учителів географії до профільного навчання старшокласників

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті обґрунтовано методичні аспекти формування готовності майбутніх учителів географії до профільного навчання старшокласників. Розкрито сутність понять «методика», «методика формування готовності майбутніх учителів географії до профільного навчання», «готовність до профільного навчання». Схарактеризовано етапи формування досліджуваної готовності. Виокремлено напрями подальшої діяльності у професійній підготовці майбутніх учителів географії до профільного навчання старшокласників відповідно до запропонованої методики.
The methodological aspects of formation of the future geography teachers’ readiness for specialized education of senior pupils are revealed in the article. The essence of the concepts “methodology”, “methodology of the formation of the future geography teachers’ readiness for specialized education of senior pupils”, “readiness for specialized education” are described. The author emphasizes that consideration of the content of professional training of students as an integrated structure predetermines the necessity of building methodology, which is characterized by a complex organization of educational process, an organic combination of various forms of training, independent work, research work, teaching practice. Each of these forms of work is characterized by their technologies and methods of problem solving. The results of independent work, research activities of students can be designed in the form of scientific abstracts, presentations, reports, training projects, research papers, creative works, writing term papers, theses and dissertations. The author determines the stages of the researched readiness (organizational and motivational, informative and educational, technological, analytical). The determined directions of further activity in the training of the future geography teachers to high school profile education, according to the proposed methodology are viewed. They should be: - to use additional information as for profile study to the content of the methodology of teaching of Geography; - to develop a course “The profile teaching of Geography in a modern school”; - to improve individual, independent, scientific-research work of students, to develop themes for the course and qualification works concerning the problems of profile education; - to improve tasks of pedagogical practice taking to consideration requirements of profile education.
Опис
Ключові слова
методика, methodology, методика формування готовності майбутніх учителів географії до профільного навчання, methodology of readiness for specialized education of senior pupils, готовність до профільного навчання, readiness for specialized education, педагогічні технології, educational technology, педагогічна практика, pedagogical practice, методична підготовка учителів географії, methodological preparation of geography teachers, профільне навчання, specialized education
Бібліографічний опис
Мантуленко, С. В. Методичні аспекти формування готовності майбутніх учителів географії до профільного навчання старшокласників [Текст] / С. В. Мантуленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 102–110.