Формування професійно-етичних якостей майбутніх фахівців соціальної сфери

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Пріоритетним завданням та предметом особливої уваги української держави в період інтегрування у світові економічні процеси є забезпечення високого рівня професіоналізму фахівців, підвищення їх загальної культури, морально-етичних якостей. Потребує уваги система професійної підготовки майбутніх фахівців, яка будується на принципах неперервної професійної освіти: гуманізації, гуманітаризації, демократизації, інтеграції, індивідуалізації. Оскільки моральні якості є однією із складових професійної придатності фахівців, на сучасному етапі з’являються нові тенденції формування професійно-етичних якостей. Розглядаючи моральні цінності й вимоги до формування професійно-етичних якостеймайбутніх фахівців соціальної сфери, автор у запропонованій статті наголошує, що саме моральні норми відображають специфічний характер соціально-педагогічної роботи.
In the period of market relations and integration into the world economic processes acute need to ensure a high level of professionalism, improve their general culture, moral and ethical qualities is a priority and special attention of Ukrainian state. System of future professionals training is based on the principles of continuous professional education, humanization, democratization, continuity, integration and individualization. Caliber professional is a leading component of his professional life at the present stage, new trends in the development of professional and ethical qualities. The central object of social and educational work is the person, his needs, personality orientation in all manifestations of diversity, the future expert of social sphere should deeply understand regulators of the personality moral life, be able and ready to help, to do it qualified, friendly, patiently . Despite preferences, dislikes in relation to the other, the future expert of social sphere should objectively perceive the client and his attitude should be based on tolerance, tolerance, benevolence, and respect for his dignity. There are two layers of manifestation of moral regulators in professional relationships – at the level of external ethical standards of behavior, which is manifested, for example, in the human courtesy, tact and a deep inner understanding of moral categories and concepts that go into belief: ideas about good and evil, professional duty, and the like. In the proposed article the author examines the moral values and the requirements for the formation of professional and ethical qualities of future specialists of social sphere, proving their relationship and interdependence, as moral standards reflect the specific nature of social and educational work. The article notes that there are personal moral qualities that are valuable to social and educational work, namely: commitment, responsibility, justice, willpower, integrity, tact, tolerance, moderation, love for people, self-criticism. However, sociability, empathy, tolerance, care and observation and professional features are signs of professionalism. The degree of their manifestation indicates the level of their formation, which is manifested in a focus on the acquisition of ethical knowledge, skills, moral attitude to the professional duties.
Опис
Ключові слова
мораль, професійна етика, професійно-етичні кодекси, соціально-педагогічна робота, фахівці соціальної сфери, ціннісні орієнтації, professional ethics, social and educational activities, moral and professional standards, professional codes of ethics, social experts
Бібліографічний опис
Спіріна, Т. П. Формування професійно-етичних якостей майбутніх фахівців соціальної сфери [Текст] / Т. П. Спіріна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 151–156.