Змішане навчання у процесі магістерської підготовки майбутнього менеджера освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У даний час електронне навчання стало невід’ємною частиною університетської освіти. Зазначимо, що одною з найефективніших моделей сучасної вищої освіти є змішане навчання, яке поєднує традиційні заняття в класі з елементами дистанційного навчання та широко використовую сучасні інформаційні технології. Досліджено, що викладачам потрібен професійний розвиток і підтримка, щоб підготуватися до успішної розробки й викладання змішаних курсів. Відмітимо, що змішані програми є ефективними в наданні майбутньому менеджеру освіти можливості вчитися на роботі та співпрацювати з іншими вчителями, впливали на практику в класі. Наше дослідження підтверджую думку, що змішане навчання є життєздатною моделлю для розвитку майбутнього менеджера освіти в процесі магістерської підготовки.
Currently e-learning has become an integral part of university education. It is also an integral part of distance education, which is now rapidly developing. One of the most effective patterns of modern higher education is blended learning that combines traditional classroom activities with elements of distance training and makes a wide use of modern information technology. Therefore, blended learning is an innovative concept that embraces the advantages of both traditional teaching in the classroom and ICT supported learning including both offline learning and online learning. It has scope for collaborative learning; constructive learning and computer assisted learning (CAI). Blended learning needs rigorous efforts, right attitude, handsome budget and highly motivated teachers and students for its successful implementation. As it incorporates diverse modes, so it is complex and organizing it is a difficult task. The present paper discusses the concept of blended learning, its main features and prerequisite of its implementation in the process of a future educational manager preparation. The present paper also tries to explain that blended learning is an approach that needs to be adopted. Blended learning, drawing from best practices in both online and face-to-face learning, is on the rise in higher education. Research shows that faculty needs professional development and support to get prepared for successfully developing and teaching blended courses. The blended programs were effective in providing a future educational manager with an opportunity for learning on the job and collaborating with other teachers, and they influenced classroom practice moderately and affected student learning to a limited extent. Our study supports the contention that blended learning is a viable model for a future educational manager development in the process of master’s preparation.
Опис
Ключові слова
змішане навчання, інформаційно-комунікаційні технології, онлайн курс, дистанційна освіта, аудиторні заняття, електронне навчання, самостійне навчання, blended learning, information and communication technologies, online course, distance education, face-to-face classes, e-learning, self-paced learning
Бібліографічний опис
Максименко, Т. Змішане навчання у процесі магістерської підготовки майбутнього менеджера освіти [Текст] / Т. Максименко, Ю. Штика // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 7 (91). – С. 224–233.