Класифікація і критерії відбору навчального матеріалу для формування англомовної аудитивної компетентності студентів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті зазначаються, що аудіювання – це складний активний процес мовленнєво-розумової діяльності, що вимагаю детального вивчення як із точки зору функціонування механізмів сприйняття, так і розвитку аудитивних умінь і навичок. Автором розглядаються основні критерії відбору звукового матеріалу в процесі аудіювання, зазначаються основні характеристики, які необхідно враховувати при розробленні завдань для навчання аудіювання студентів, які вивчають англійську мову як другу іноземну. Автор підкреслює, що автентичні тексти доцільно використовувати на всіх етапах навчання аудіювання, ураховуючи рівень володіння мовою студентів і тривалість звучання тексту.
The relevance of this study is to develop the main criteria for the selection of sound material in the process of listening, identifying the main characteristics required for the elaboration of tasks for developing listening skills of students studying English as a second foreign language. The purpose of this article is to clarify the concept of “listening”, to justify and elaborate the main criteria for the selection of sound material in the process of listening, based on the principle of continuity of each stage of listening, from the level of perception to the level of critical understanding of the significance of the text. The article notes that listening is a complex active process of intellect activity that requires detailed study both from the point of view of the functioning of the mechanisms of perception, and development of auditive skills. The author discusses the main criteria for the selection of sound material in the process of listening, identifies the main characteristics that must be considered when designing tasks for developing listening skills of students studying English as a second foreign language. The author emphasizes that authentic texts should be used at all stages of teaching listening, given the level of language proficiency of students and duration of the text. The contents and type of acoustic material used to develop tasks for listening, plays an important role at every stage of formation and development of skills in listening – level perception to a critical level of understanding of the text. The transition to the perception and comprehension of more difficult, from the point of view of linguistic material, and more meaningful texts leads to the formation and improvement of skills on a completely different level of understanding of the text. On the basis of approaches to the selection of audio material and taking into account the fact that the complex of tasks for teaching listening comprehension of students learning English as a second language is aimed at formation not only auditive competence, but also sociocultural, linguistic-cultural and intercultural competences, the basic criteria for the selection of sound material for the development of complex are outlined: a) language proficiency; b) level of understanding of the text; c) authenticity; d) variability; e) matching purpose and type of listening; f) information and cultural richness; g) tolerance.
Опис
Ключові слова
англійська мова, аудіювання, аудитивні вміння, аудитивна компетентність, аудіотекст, автентичний текст, критерії відбору, навчальний матеріал, English, listening, listening skills, listening competence, text, authentic text, selection criteria, listening materials
Бібліографічний опис
Косович, О. Класифікація і критерії відбору навчального матеріалу для формування англомовної аудитивної компетентності студентів [Текст] / О. Косович // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 7 (91). – С. 214–224.