Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/825
Title: Педагогічні умови формування дослідницької культури вчителя загальноосвітнього навчального закладу
Other Titles: Pedagogical Conditions of Forming Teacher’s Research Culture at School
Authors: Дерев’янко, Т. Є.
Derevianko, T. Ye.
Keywords: учитель
teacher
дослідницька культура
research culture
педагогічна умова
pedagogical condition
науково-методична робота
scientific and methodological work
загальноосвітній навчальний заклад
school
Issue Date: 2016
Citation: Дерев’янко, Т. Є. Педагогічні умови формування дослідницької культури вчителя загальноосвітнього навчального закладу [Текст] / Т. Є. Дерев’янко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 204–212.
Abstract: Метою статті є ґрунтовний аналіз педагогічної умови ефективності формування дослідницької культури вчителя школи. Методами є аналіз, порівняння, узагальнення, синтез. У результаті дослідження в роботі виявлено сутність поняття «дослідницька культура вчителя», визначено й схарактеризовано особливості, функції, форми науково-методичної роботи. Практичне значення полягає в тому, що науково обґрунтована педагогічна умова пройшла експериментальну перевірку, що дає можливість реалізувати її у школах. У висновках наголошено на організації цілеспрямованої, системної науково-методичної роботи в школі. Перспективами дослідження є аналіз інших педагогічних умов формування дослідницької культури вчителів у школах.
The pedagogical condition of forming teacher’s research culture at school is described in the article. The basic analysis of pedagogical condition that is efficient in forming teacher’s research culture is the purpose of the article. The methods are analysis, comparison, generalization, synthesis. The results of the article are explaining the term «teacher’s research culture», determining the features, functions, forms of scientific and methodological work as a pedagogical condition of forming teacher’s research culture at school. In fact teachers’ research culture is physiological and pedagogical phenomenon, integral system culture, it has integrative, dynamic, personal features, it reflects accumulated human experience, that is formed and developed in the process of professional and pedagogical activity and has specific norms and methods of realization and perfection. It is underlined that teachers’ research culture is the subsystem of teachers’ pedagogical culture. Teachers’ research activity is determined by development of analytical, project, structural, predicted, estimation and reflective skills and abilities. It is pointed out that teacher’s research culture is considered as a means and method of person’s creative self-realization in pedagogical activity that represents the innovative orientation of the research activity and professional thought, pedagogical creation and methodological culture. We determine scientific and methodological work as an integral system of means and activities that is based on science achievements and pedagogical experience and leads to the comprehensive increase of teacher’s professional level, as well as effective educational increase and schoolchildren’s self-realization. To our mind the effectively organized scientific and methodological work as a pedagogical condition of forming teacher’s research culture foresees correct combination of different forms of scientific and methodological work which can be united. Only in this case it is possible to provide the effective development of teachers’ pedagogical skills, to form the research culture and as a result to improve the pedagogical process in general. Teachers’ research skills are basic ones for forming teachers’ research culture. The creative process of making pedagogical decisions forms innovative style of teachers’ research culture. Practical value of the research is the fact that pedagogical condition is efficient in forming teacher’s research culture, the pedagogical condition is experimentally checked, and that’s why we can use it at schools. At the end of the research we come to the conclusion that teacher’s research culture is the subsystem of pedagogical culture which is formed and developed during professional and pedagogical activity; organization of purposeful, system of scientific and methodological work at school is the basic pedagogical condition of forming teacher’s research culture. The prospect of the research is the analysis of other pedagogical conditions of forming teacher’s research culture at school.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/825
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedahohichni umovy formuvannia.pdf527,27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.